Is Imodium de alleen goed remmen tegen diarree of er ook andere oplossing voor dat?

Ik heb diarree overheersende prikkelbare darm syndroom (PDS-D). Ik heb Tasectan geprobeerd met zeer beperkt succes. Ik was aanbevolen Imodium, maar is dat goed voor de lange termijn, of zijn er andere middelen tegen diarree die veilig zijn voor het beheersen van aanhoudende en niet aflatende diarree zijn?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik weet niet of ik pds-d heb, maar ik ben vaak aan de diaree. Toen ik Imodium gebruikt heb werd de gevoeligheid voor diaree bij mij erger, maar ik weet niet of het eraan gelegen heeft dat ik de imodium te kort achter elkaar had gebruikt.
Ik gebruik sinds een jaar vezels die ik bij de reform zaak haal.
wat het beste bij mij werkt is de juiste voeding eten MET de juiste regelmaat!
als ik dit niet doe helpen de vezels bij mij om me weer op het goede pad te brengen en de diaree te stoppen.
het is voor mij een wondermiddel maar dat komt waarschijnlijk omdat ik goed de verantwoordelijkheid over mijn voeding probeer te houden en de vezels alleen maar neem als ik over de schreef ben gegaan.
Naam van de vezels: Colon Clean ( met psylliumvezels)
Fabrikant: Pharmafood
Prijs: 9,95 / 12,95 ( weet het niet precies meer)
Hoeveelheid die ik gebruik: als ik het aan voel komen 1 theelepel vezel, dan wacht ik een halve dag en als het niet verbeterd is doe ik nog een theelepel.. de volgende dag is het meestal weer stabiel mits ik weer de juiste voeding eet.

Raadpleeg in ieder geval eerst even je dokter voordat je het uitprobeert omdat ieder darm anders reageert. succes!
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat zegt je huisarts?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PDS is een diagnose die pas gesteld word als alle andere darmaandoeningen zijn uitgesloten door onderzoek. Het klinkt raar maar Als een arts niets kan vinden wat je wel hebt, noemen ze het PDS. Vaak helpen aanpassingen aan je voeding het beste. En dat is voor elke PDS patiënt iets anders. Je zal zelf steeds iets in je voedingspatroon moeten veranderen en kijken/merken wat het verminderd. Verder is er weinig aan te doen, hoe vervelend dat ook is.

Antwoorden (3)

Dat is absoluut geen middel om lang in te nemen. Je mag het maximaal 10 dagen innemen. Dit middel heeft echt vervelende bijwerkingen, zoals beschadiging van je centrale zenuwstelsel. Je moet met spoed naar je huisarts, je mag hiermee niet zelf gaan experimenteren.
9 jaar geleden
Over immodium:

Immodium is een middel wat onder de juiste dosering langere tijd gebruikt kan worden. Het is relatief veilig en kan daarom over de toonbank verkocht worden. Bij kinderen onder de 3 wordt het niet gegeven. Bij Immodium is het belangrijk dat u ruim voldoende drinkt. (zie bron 1) Wacht met innemen er is meer.

Omdat elk lichaam anders is en bij PDS-D ofwel IBD er geen standaard is raad ik aan dit in geheel d.m.v. overleg met begeleidend/behandelend arts te doen. Dit is ook wat ik in zowel clinische raporten over immodium als informatie over PDS-D nazie.

De introductie van nieuwe medicijnen, ook die over de toonbank verkocht worden, kan het beste begeleid worden door iemand die uw individuele situatie en medicijn gebruikt kent. Uw darmen verwerken namelijk het medicijn en moeten die functie wel aankunnen.

Huisarts of specialistische begeleiding!

Wel durf ik u als advies te geven eens goed aan de kant van voeding te kijken. Gezien uw aangegeven probleem (de stoelgang ten gevolge van) kan het veel baat hebben met arts en een dietiste te kijken naar een voor u op maat gemaakt dieet. Onderzoek van de laatste jaren duidt er op dat door middel van een uitgekiend en persoonlijk dieet veel mensen mensen met PDS-D een stabielere regeling van de stoelgang hebben. Hierbij wordt o.a. gekeken naar bepaalde vezels en eiwitten en kan men deze via een dieet vermijden. (Bron 2)

Hoop dat dit uw vraag beantwoord.

Toegevoegd na 5 minuten:
PDS-D kan betekenen dat u ook vaker uitdrogings verschijnselen heeft immodium en de werking verbruikt veel vocht. Uitdroging als u hier al last van heeft kan dit versterken is nu juist een staat van het lichaam waarin Immodium de grootste eventuele schade zou kunnen aanrichten. Voorzichtig dus.

Toegevoegd na 10 minuten:
Immodium wordt voorgeschreven bij diarree, ter bevordering of regeling van de darm doorgang en kan verminderde functies van de anus verhelpen.

Toegevoegd na 1 dag:
Dit geldt ook voor homeopatische medicijnen uiteraard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak als er nog net geen diarree is bij mij, maar ik wel erg rommelende darmen heb, en ik wel weet dat het dan fout gaat, neem ik van tevoren vaak al Okugest van VSM in hier kun je op zuigen en helpt goed.