Kan mijn bijnierinsufficiëntie (niet werkende bijnieren) van invloed zijn op mijn epilepsie na het krijgen van een epileptische aanval? (Zie uitleg)

Hallo allemaal,
Ik ben bekend met bijnierinsufficiëntie (Dit betekend dat mijn bijnieren niet meer werken).
Omdat mijn bijnieren niet meer werken moet ik elke dag Hydrocortison tabletjes innemen zodat ik toch Cortisol in mijn lichaam krijg, een heel belangrijk stofje (hormoon) dat normaal bij een gezond iemand door de bijnieren zelf word aangemaakt.

Naast mijn bijnierinsufficiëntie ook last heb van Epilepsie.
Nou heb ik daar een vraag over.
Wanneer ik een epileptische aanval heb gehad en daar net uit kom ben ik echt extreem moe. Nou is dat op zich niet zo bijzonder maar er is wel wat anders raars.
Wanneer ik een epileptische aanval heb gehad en degene die op dat moment bij mij is en steeds aan mij vraagt:
Ben je er weer? Kun je mij horen?
Dan kan ik dat wel horen dat ze dat aan mij vragen, het rare is alleen dat het mij op dat moment niet lukt om antwoord te geven op die vragen.
Ik wil het wel maar op een of andere manier word mijn lichaam geblokkeerd en lukt het mij niet om de ander te laten weten dat ik hun hoor en dat ik weer uit de epileptische aanval ben.
Omdat ik nu een beetje het idee krijg dat mensen gaan denken dat ik express geen antwoord wil geven op hun vragen wil ik dit graag eens voorleggen aan jullie in de hoop dat iemand mij misschien kan vertellen of mijn bijnierinsufficiëntie een oorzaak kan zijn waardoor het mij niet lukt om adequaat te antwoorden direct na een aanval. En hoe kan ik die mensen dit het beste uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Antwoorden (1)

Dat zou zomaar kunnen, maar het kunnen ook 'gewone' postictale verschijnselen zijn.

Om daar maar mee te beginnen, en dit weet je ongetwijfeld al, maar toch: na een aanval kunnen mensen met epilepsie soms langere tijd last hebben van de 'nawerking' van die aanval. Dat kan variëren van verwardheid of dufheid tot ernstige gedragsproblemen. Soms duurt het een paar minuten tot een uur, maar het komt ook voor dat mensen dagenlang ander gedrag vertonen. Vooral geïrriteerdheid of onrust komt voor, en dat wordt nogal eens verkeerd geïnterpreteerd door de omgeving omdat niet snel gedacht wordt aan die aanval van gisteren of eergisteren als iemand zich wat anders gedraagt.

Maar natuurlijk kan je bijnierinsufficiëntie ook een rol spelen, of het probleem erger maken. Het lastige daarvan is dat medicatie wel iets kan opvangen, maar dat die pilletjes niet kunnen reageren op wat er gebeurt in je lichaam zoals je bijnieren dat zouden doen. Je zult weten of ervaren hebben dat alle stressfactoren ervoor kunnen zorgen dat je extra medicatie nodig hebt. Dat kan emotionele stress zijn, zoals een ernstig ziek familielid, maar het kan ook lichamelijke stress zijn, zoals een verwonding, ziekte, of zelfs extreme warmte. Je kunt bijvoorbeeld bij ziekte of een blessure wel extra doseren, maar er is niemand die jou kan vertellen hoeveel extra medicatie je precies nodig hebt bij wat voor stressfactoren of voor welke ziekte. Ondanks de medicatie blijf je dus ziek, omdat medicatie maar tot op zekere hoogte kan compenseren wat je lichaam nodig heeft. Een epileptische aanval is natuurlijk iets wat heel veel vraagt van je lichaam, dus het zou me niets verbazen als jij na een toeval relatief gezien te weinig cortisol in je lichaam hebt.

Je kunt het in elk geval eens bespreken met de arts die je behandelt voor je bijnierinsufficiëntie (Addison? Of secundair?) Misschien heeft die nog advies. Maar vraag ook je neuroloog, wellicht kan die het volledig verklaren als postictale klachten.

En hoe je dat uitlegt aan anderen? Precies zoals je hier beschrijft, zou ik zeggen. Het klinkt allemaal heel logisch wat je schrijft. Leg gewoon uit dat je ze vaak al wel kunt horen, maar dat je nog niet kunt reageren omdat je nog niet helemaal weer 'terug' bent. Eventueel kun je proberen of het wel lukt om in een hand te knijpen of op een andere manier te reageren, zodat je in elk geval kunt aangeven dat je weer bij bewustzijn bent.