Waarom is hoogfrequent geluid schadelijker?

In medische boeken voor KNO artsen staat dat hoogfrequent geluid schadelijker is dan normale geluiden. Maar motivatie ontbreekt. Wanneer ik hier op door wil vragen dan ontkennen ze het. Het lijkt er op dat hier commerciëeel belang achter schuil gaat? Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit? Normaliter meten we alleen het volume op, dat dan al dan niet schadelijk is. Maar de toonhoogte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (2)

Ons oor heeft een ingebouwd beveiligingsmechanisme. Deze werkt helaas beter bij lage tonen dan bij hoge. Daardoor kan een hoogfrequent geluid op eenzelfde sterkte meer schade aanrichten dan laagfrequent. Ook is de resonantie van de gehoorgang een mede oorzaak van versterking van geluid. De resonantie zal rond het midden/hoog gebied zitten (2khz-5khz).
Daardoor beschadigd het ook sneller.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier nog een link met een mooi plaatje dat je antwoord ondersteunt: http://www.kennislink.nl/publicaties/gehoorschade-door-geluid# (figuur 4). Je oor is niet gevoelig voor ECHT hoge frequenties (zoals van vleermuizen) dus dat lijkt me wel weer veilig.
U geeft aan dat er een soort beveiliging in de oren zit. Kunt daarvan ook de bron aangeven? Hoogfrequent geluid is vanaf 9KHz tot en met 20KHz?