Ik heb heftige buikpijnaanvallen en diarree, wat kan ik hiertegen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
tinus1969
9 jaar geleden
Hoe lang al? Een dag een week een maand een jaar??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2 dagen

Het beste antwoord

Diarree is een natuurlijk reinigingsproces, er is iets mis in je spijsverteringsstelsel en dat moet eruit. Zo snel mogelijk. Voor jou nu heel vervelend, maar het werkt wel. Meestal is het binnen een paar dagen voorbij. De buikkrampen horen er helaas bij.

Bij waterdunne diarree met overgeven of koorts verlies je extra veel vocht. Dat geldt ook als het warm weer is. Ouderen boven de 70 jaar kunnen hierdoor gauw uitdrogen als ze niet voldoende drinken. Ook bij kinderen onder de 2 jaar is dit een risico.
Tekenen van uitdroging zijn niet of weinig plassen (donkere urine); dorst; lusteloosheid; flauwvallen; verwardheid; sufheid; snelle ademhaling; snelle hartslag; droge mond; diepliggende ogen; koude armen en benen.

Door de diarree verlies je dus veel vocht en veel vitaminen en mineralen die je nodig hebt. Zorg dus dat je genoeg drinkt en eet zoveel mogelijk waar je zin in hebt (je lichaam heeft dit nodig), maar doe het rustig aan.
Als dat niet lukt, probeer dan alsnog wel wat te eten. Bijvoorbeeld licht verteerbaar voedsel. Om je lichaamszouten en dergelijke goed te houden kan je ORS nemen (te halen bij de drogist) dit is een middeltje dat zorgt voor de belangrijke vitaminen en mineralen. Als je te ziek bent om naar de drogist te gaan kan je ook soep nemen, mocht je dat in huis hebben of een glas water met daarin wat zout en suiker opgelost.
Ook beschuitjes met jam of kaas zijn goed om te eten.

Neem contact op met uw huisarts als:
- Je je suf gaat voelen, in de war begint te raken of denkt dat je gaat flauwvallen.
- De waterdunne diarree maar niet ophoudt (8 keer of meer per dag).
- Je blijft overgeven (4 keer of meer per dag).
- Je weinig drinkt.
- Je erge dorst hebt.
- Je een dag niet meer hebt geplast.
- Je voortdurend buikpijn hebt.
- Er bloed of slijm bij de ontlasting zit.
- Je langer dan drie dagen waterdunne diarree blijft houden.
- Je drie dagen lang koorts bij de diarree hebt.
- De diarree na een week niet minder is geworden.
- Je ouder bent dan 70; neem dan al contact op na 1 dag diarree, zeker als u er koorts bij heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor je duidelijke uitleg en het advies wanneer de huisarts te bellen.
Castle
9 jaar geleden
+ Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk hier heb ik wat aan! Dank je wel! +

Andere antwoorden (2)

Je huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is niet direct nodig, alleen als het een bepaalde tijd aanhoudt of je er ook andere klachten bij krijgt.
Wanneer de natuurlijke balans van de voedings- en vochtabsorptie in uw darmen wordt verstoord, begint uw spijsvertering anders te werken. Dat kan leiden tot een veelvuldige stoelgang en een losse, waterige ontlasting.In tegenstelling tot wat veel mensen denken, werkt IMODIUM® niet door uw stoelgang te blokkeren. In plaats daarvan bevat IMODIUM® een actief ingrediënt met de naam ‘loperamide’, dat werkt door uw spijsverteringsstelsel te normaliseren. IMODIUM® is geschikt voor de symptomatische behandeling van acute of chronische diarree wanneer het niet mogelijk is de oorzaak aan te pakken. IMODIUM® helpt om je darmen weer normaal te laten functioneren. En jou snel van je diarree af te helpen, zodat je je normale activiteiten kan hervatten!
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Imodium is een paardenmiddel dat je beter niet zomaar kan gebruiken. Dit is echt een stopmiddel dat je alleen moet gebruiken als je langdurig last hebt van diarree (wat jouw citaat ook zegt).
Mijn man heeft het een keer gebruikt en kon 5 dagen niet meer naar de wc. Diarree heb je niet voor niets, er zit iets mis in je darmen en dat moet opgelost worden. Probeer eerst gewoon te herstellen en dan pas dit soort middelen.
fremar
9 jaar geleden
Men mag denken wat men wil maar ik ben al een paar keer blij geweest dat dit middel bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Imodium is op zich ook geen verkeerd middel als je bijvoorbeeld acute diarree hebt en toch de deur uit moet. Maar vraagsteller heeft last van buikpijn en diarree en dan is het advies om Imodium te gaan gebruiken niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovendien mag je Imodium (of een ander middel dat loperamide bevat) niet gebruiken bij aanhoudende buikpijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het middel opzich is ook niet slecht, maar net als alle andere medicijnen moet je het niet zomaar nemen.
Norit is geloof ik sowieso beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, LimaWhiskey. Imodium alleen gebruiken als je echt de deur uit moet (sollicitatie ofzo), maar niet zomaar. Daarom helaas een minnetje van mij voor dit antwoord. Norit filters de slechte stoffen, dus is in zekere zin beter ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het stellen van een diagnose op basis van 1 zin niet goed. Daar dan gelijk een geneesmiddel aan te koppelen nog minder goed. Mijn vrouw had laatst een buikgriep met dezelfde symptomen. Daar helpt Imodium echt niet tegen.