Is bij A.L.S.-patiënten in het verleden iets gebeurd? Zo ja, wat?

Het kan b.v. zijn, dat alle A.L.S.-patiënten in het verleden in aanraking zijn geweest met asbest. Of met een bepaalde giftige paddenstoel of plant. Of met een bepaald vleesprodukt. Of met nucleaire straling. En ga zo maar door. Iser iets gemeenschappelijks, dat is het wellicht gemakkelijker de oorzaak van de ziekte te vinden, dat kan leiden naar een goede behandeling van deze ziekte.

9 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

De oorzaken van ALS zijn nog niet goed bekend. Men denkt dat er genetische factoren zijn maar ook omgevingsfactoren.

Het tot dusverre uitgevoerde onderzoek ziet verbanden met de volgende omgevingsfactoren (=niet genetische factoren):

1) Roken gaat gepaard met verhoogde kans op ALS
2) Alcoholgebruik met verlaagde kans op ALS
3) Een gunstig risicoprofiel inzake hart- en vaatziekten gaat gepaard met verhoogde kans op ALS.
Anders gezegd: de kans op ALS is groter bij:
- Een relatief geringe incidentie van hart- en vaartziekten in de familie
- Relatief veel lichaamsbeweging hebben
- Relatief lage Body mass index (BMI)
- Een relatief gunstig lipide profiel in het bloed (cholesterol etc).

Toegevoegd na 12 minuten:
Het onderzoek wijst er verder op dat mannen een grotere kans hebben dan vrouwen. Vrouwen die later in de overgang komen hebben bovendien minder kans dan andere vrouwen. Daarom denken onderzoekers dat blootstelling aan oestrogeen een kansverlagend effect kan hebben. Dit is echter geen omgevingsfactor maar genetisch. Dus niet direct een antwoord op je vraag.

Eerder onderzoek suggereerde dat de volgende beroepen een verhoogd risico op ALS kennen:
Dierenartsen en andere medewerkers in de gezondheidszorg, sporters, kappers, operators van een krachtcentrale, elektriciens en militairen. Maar de kwaliteit van de studies die dit aantonen is laag.
Op het eerste gezicht delen de genoemde beroepen geen gemeenschappelijke blootstelling. Echter van blootstelling aan verhoogde niveaus van fysieke activiteit, zoals bij atleten en militairen en van blootstelling aan een verhoogd niveau van elektromagnetische straling, zoals bij operators van een krachtcentrale en elektriciens, wordt vermoed dat ze schade aan het motorisch neuron kunnen
veroorzaken. De schade zou worden veroorzaakt door een verhoogd niveau van "oxidatieve stress".
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Het voorlopige advies is dus: niet roken, regelmatig een biertje/wijntje en een oestrogeenpil en niet al te fanatiek te keer gaan qua lijn de lichaamsbeweging. Ik denk dus dat ik goed zit - behalve die pil dan

Andere antwoorden (1)

Dat is niet bekend. Het komt wel in sommige families vaker voor. Maar hoe iemand het krijgt of hoe het ontstaat is (nog) niet bekend.