Waarom een bloedonderzoek na blaasonsteking?

Hallo, Ik heb een vraagje. Ik ging naar de dokter voor een blaasontsteking, heb dan urine moeten geven. Ik kreeg ook al antibiotica mee, de dokter zij dat het na een paar dagen al zou beter gaan. Maar na een week nog geen verbetering! Ben dan maar terug gekeerd naar de dokter, hij zij: "ja er is een eigenaardige bacterie gevonden in je urine. De antibiotica helpt daar inderdaad niet tegen daarom dat het nog niet beter gaat."
Ik heb dan andere gekregen. Na een paar dagen ging het beter.

Maar... Hij vroeg om na dat ik de antibiotica heb uitgenomen, nog 2 weken te wachten en dan eens terug te komen voor een bloedonderzoek.
Hij vind het niet normaal dat 'die' bacterie is gevonden bij zo een jong iemand(21j) dat nog NOOIT een blaasontsteking heeft gehad. Terwijl 'die' bacterie niet veel voorkomt. Nu Maak ik me een beetje zorgen, wat zou het kunnen zijn? Iemand ervaring hier mee? Ik ben wel een beetje ongerust...

ps: Ik noem de bacterie 'die' omdat ik de naam er jammer genoeg niet van ken. Ben ook eens gaan google en een bloedonderzoek bij blaasontsteking is niet echt gebruikelijk.

Gr JD

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
4.2K

Antwoorden (1)

De dokter onderzoekt de urine en laat eventueel bloedonderzoek verrichten. Hij vraagt de patiënt ook of hij koorts heeft en of hij allergisch is voor een bepaald antibioticum. Wanneer het vermoeden bestaat dat de infectie reeds opgestegen is naar de nieren, zal de arts een bacteriekweek laten verrichten en de temperatuur opnemen. Bij een ernstige infectie kan een ziekenhuisopname noodzakelijk zijn.

Of,

Indien je geregeld een blaasontsteking oploopt zal je huisarts enkele bijkomende onderzoekingen voorstellen. De belangrijkste zijn een bloedonderzoek, een gynaecologisch onderzoek, de echografie van nieren en blaas en het intraveneus pyelogram. Bij dit laatste onderzoek worden er foto's gemaakt van nieren, de blaas en de urinewegen na inspuiting van contrastvloeistof.

Dit is wat ik vond meer niet echt.
Bronnen: