Is zonnebrand creme voor alle mensen goed of heeft het afrikaanse ras )dat niet nodig?

ik heb me nog nooit ingesmeerd en loop geregeld in de felle zon misschien moet ik ermee stoppen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Het beste antwoord

Zonnebrandcrèmes bieden verschillende gradaties bescherming voor de huid. Deze graad wordt aangeduid met de term (SPF) Sun Protection Factor. Een zonnebrandcrème moet met zorgvuldigheid worden gekozen. Om de huid te beschermen moet de volgende factor minimaal worden gekozen voor een goede bescherming.

Het Afrikaanse ras, zoals jij het noemt, valt onder huidtype 4, 5 of 6 (afhankelijke van welk deel Afrika je komt). Hieronder kun je lezen welk huidtype welke beschermingsfactor nodig heeft.

Huidtype 1
Licht huidtype, mensen met dit huidtype verbranden snel, maar worden niet bruin. Mensen met huidtype 1 hebben vaak een zeer lichte huid, sproeten en rood of lichtblond haar. Kies minimaal voor factor 30.
Huidtype 2
Mensen met huidtype 2 verbranden minder snel dan mensen met huidtype 1. Deze huid wordt zeer langzaam bruin, kenmerken zijn blond haar en grijze groen of lichtbruine ogen. Kies minimaal voor factor 20.
Huidtype 3
Huidtype 3 is een licht getinte huid. Je verbrandt niet snel en wordt snel bruin. Kenmerken voor huidtype 3 zijn naast de licht getinte huid, donkerblond tot bruin haar en bruine ogen. Kies minimaal voor factor 15.
Huidtype 4
Een getinte huid, donker haar en donkere ogen. Mensen met huidtype 3 verbranden vrijwel nooit en worden snel en makkelijk bruin. Kies minimaal voor factor 10.
Huidtype 5
Hiertoe behoren de Aziatische types. Kenmerken zijn een donkere huid, donkere ogen en donker tot zwart haar. Mensen met huidtype 5 verbranden vrijwel nooit. Kies minimaal voor factor 5
Huidtype 6
De negroïde types behoren tot huidtype 6. Kenmerken zijn een zeer donkere huid, zwart haar en donkere ogen. Ze verbranden vrijwel nooit. Factor. Kies minimaal voor factor 5.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel leuk en interessant om dit te weten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje, Troetroe!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze verbranden zelden, maar het gebeurt zeker. Bovendien gaat zonnebrand ook het verouderen van de huid tegen. Goed antwoord Stellalala, een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe donkerder de huidkleur, hoe meer pigment je hebt van nature dat tegen de zon beschermt. Donkere mensen met vitilligo (een pigment ziekte waardoor er lichte huidplekken ontstaan en daar dus het pigment ontbreekt) moeten wel degelijk de hoogste factor zonnebrand crème gebruiken om niet te verbranden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel interessant azalaia,bedankt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, Azlaia. Maar 0,2 % van de mensen in Nederland (ik kon niet vinden hoe hoog dat % onder donkere mensen is, ik ga er van uit dat met "de mensen in Nederland" alle kleuren mensen gedoeld worden) heeft deze ziekte. Ik heb mijn antwoord gebaseerd op wat gangbaar is, maar uiteraard zijn er (zoals altijd) uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Stellalala: je had een uitstekende reactie gegeven... :-D
Ook blanke mensen kunnen lijden aan vitiligo, al zul je dat niet meteen opvallen, maar bij blanke mensen zie je dit vaak op de bovenkant van de handen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitiligo
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
allemaal bedankt voor de moeite

Andere antwoorden (2)

Zonnebrandcrème is een mixed blessing -voor iedereen. Weliswaar voorkomt het zonnebrand en veroudering van de huid, maar het stopt ook de aanmaak van vitamine D. Het is dus zinvol om ook regelmatig zonder zonnebrandcrème in de zon te lopen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het minnetje is niet van mij, maar je hoeft helemaal niet regelmatig in de zon te lopen! Als je regelmatig buiten loopt, ook al is het flink bewolkt, krijg je voldoende zonlicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste, buiten lopen, geldt helemaal als je naar het strand gaat en dan aan de vloedlijn gaat lopen. Dan hoeft de zon niet eens te schijnen en je wordt toch een beetje bruin. Insmeren is dan niet nodig maar mag wel natuurlijk. De lucht is wat zilter en schoner ook. Vroeger werden kinderkolonies voor stadskindjes, die niet zo gezond waren, niet voor niets aan het strand neergezet.
http://plazilla.com/page/4295054879/kinderkolonie-egmond-a-zee
De vorige antwoorden geven je al een duidelijk beeld van de verschillende huidtypes, maar het volgende is ook wel vermeldenswaardig:

Enerzijds is er het feit dat mensen met een donkere huid minder gemakkelijk kunnen verbranden, maar dat neemt anderzijds niet weg dat de zon niet schadelijk kan zijn. Wereldwijde cijfers geven aan dat mensen in Afrika en Azië het minste huidkanker krijgen. De vraag is echter of deze cijfers wel betrouwbaar zijn. Door de armoede in de derdewereld en het gebrek aan 'toegang' tot gezondheidszorg is er minder mogelijkheid tot behandeling en registratie van kanker. Als cijfergegevens dan aangeven dat Europeanen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders dan veel vaker huidkanker krijgen, dan kunnen die cijfers op z'n minst genuanceerd worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zonnebrandbescherming is dus wél nodig, alhoewel de beschermingsfactor minder hoog moet zijn dan bij mensen met een licht huidtype.