Zijn er bepaalde ziekten waardoor je geen koorts meer kunt maken?

Wat wil zeggen dat je ernstig ziek kunt worden (zware keelontsteking, hoofdpijn, braken of weet ik veel) maar toch een laag of normaal lichaamstemperatuur hebt.

Koorts is een natuurlijk beschermingsmechanisme tegen ziekteverwekkers (te hoge koorts kan dan wel weer dodelijk zijn) maar ik vroeg mij af of er bepaalde ziekten bestaan waardoor je helemaal geen koorts meer kunt maken?

Ben echt benieuwd...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
11.2K

Het beste antwoord

Ja hoor, die bestaan. De 'echte' ziekten die dit geven zijn zeldzaam. Als we de definitie ruim opvatten en (onheus) gebruik van medicijnen ook meerekenen dan wordt het een stuk minder zeldzaam; medisch gezien gaat het dan om een intoxicatie, een pathologisch mechanisme.

De hypothalamus is een deel van de hersenen, dat allerlei belangrijke fysiologische processen regelt, waaronder de lichaamstemperatuur. Als er een probleem is met de hypothalamus dan kan het gebeuren dat er geen koorts meer gevormd wordt. Vaak is dit in het kader van een algemeen probleem bij de vorming van de hersenen, zoals dat bij ernstig verstandelijk gehandicapten wel gezien wordt. In zo'n geval bestaat het dus al het hele leven van de patiënt.
Daarnaast kan de hypothalamus ook beschadigd raken gedurende het leven. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren na een beroerte of bij hersenziekten als MS.

Gebruik van sommige medicijnen (paracetamol bijvoorbeeld) onderdrukt de vorming van koorts ook. Er zijn best veel mensen, die dat soort medicijnen op verkeerde indicatie en voor langere tijd slikken. Zoals gezegd is ook dit strikt genomen een ziekte.