Wat is een PLIF-operatie?

Hallo iedereen,

onlangs is bij mij vastgesteld dat mijn zenuw gekneld is tussen mijn wervels. Nu MOET is geopereerd worden. Ik moet geopereerd worden via een PLIF-operatie. Weet iemand wat dit precies inhoud en hoelang zo iets zal duren (operatie, revalidatie,...)

Groetjes,
Lotte Vandermeulen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Antwoorden (1)

PLIF staat voor posterieure lumbale intercorporele fusie. Bij deze operatie wordt de wervelkolom vanaf de rugkant (posterieur) benaderd; de wervellichamen (corpora vertebralis) van twee of meer lende (lumbale) wervels worden aan elkaar vastgemaakt (gefuseerd.)

Allereerst worden de zenuwen opgezocht en vrijgelegd. De tussenwervelschijf wordt verwijderd. De ruimte die zo vrijkomt wordt opgevuld met bot. Meestal komt dit bot uit uw eigen bekken, soms van de botbank (een soort bloedbank maar dan met bot.) Vaak kan dit direct vastgezet worden maar soms is een soort kunststof kooitje nodig, de zogenaamde cage. Vervolgens worden de wervels met pennen en schroeven aan elkaar vastgezet zodat ze niet meer ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Op deze manier komt er weer ruimte vrij voor de zenuw.
De operatie duurt zo'n 4 tot 6 uur.

Doordat de wervels niet meer kunnen bewegen groeien ze uiteindelijk aan elkaar vast. Om elke beweging onmogelijk te maken moet u na de operatie nog 2 tot 3 maanden een korset dragen.

Meer info in de bron...