Wat is het verschil tussen een koortsuitslag en krentenbaard?

Gisteren had ik heel erg jeuk op mijn kin. Eerst dacht ik dat het een puistje was maar na paar uur barstte het als ware open en kwam er vocht uit. En vandaag heb ik er een gele korstje op. Eerst dacht ik het is een koortsuitslag maar met een koortslip heb ik meer klachten zoals pijn, meer zwelling en een branderig gevoel. Echter nu niet en het barstte veel sneller open. Bij een koortslip barst het niet binnen een paar uur en om deze redenen ben ik heel erg aan het twijfelen.. Alvast bedankt voor je antwoord. .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
32K

Antwoorden (2)

De krentenbaard is een zeer besmettelijke huidziekte die vooral bij kinderen voorkomt. Het ontstaat met name in een warme en vochtige omgeving voor. Een krentenbaard is zeer besmettelijk en staat ook wel bekend als Crusteuze pyodermie of Impetigo contagiosa (contagiosa = besmettelijk). Er ontstaan blaasjes op een roodgevlekte huid rondom neus en mond. De blaasjes barsten en er komt troebel, etterig vocht uit, waarna de blaasjes indrogen geelbruine korsten vormen. De ontstoken plek kan zich uitbreiden of er kan nog een plek ontstaan. Daardoor lijkt het alsof het een baard van krenten is. Andere kinderen kunnen worden ge?nfecteerd door aanraking of het delen van een handdoek. Het vocht in de blaasjes is zeer besmettelijk.
Een koortslip is een virus-infectie van de huid op of nabij de lippen. De klachten beginnen typisch met plaatselijke jeuk en branderigheid van de huid. De huid zwelt op, wordt rood en vervolgens ontstaan kleine blaasjes. Na enkele dagen drogen de blaasjes in tot korstjes. Na ongeveer 10 dagen is de lip weer helemaal genezen. Kenmerkend voor een koortslip is dat hij met enige regelmaat terugkomt.
fremar
10 jaar geleden
Meestal gaat krentenbaard vanzelf over binnen een tot drie weken. Door niet te krabben en de uitslag zo min mogelijk aan te raken kunt u ervoor zorgen dat het virus zich niet over het gehele lichaam verspreid. Tevens bevordert dit het genezingsproces. De huid zal zich ook sneller genezen door een goede hygiëne. Na de genezing zullen er geen littekens achterblijven. Als u eenmaal krentenbaard heeft gehad, bent u meestal immuun geworden voor deze ziekte. Dit is echter niet bij iedereen het geval. Als uw weerstand heel laag is, is er alsnog een kans dat u opnieuw de aandoening krijgt.

Koortslip:
Het begint met een tintelend, jeukend of branderig gevoel op de grens tussen de lip en de huid eromheen. Veel mensen herkennen dit en weten dan: er is een koortslip op komst. Al in deze fase is een koortslip besmettelijk.
Na enkele uren tot dagen ontstaan er pijnlijke blaasjes. Die zijn gevuld met helder vocht. De blaasjes gaan stuk, het vocht gaat eruit en er ontstaat een wondje.
Op het wondje komt een korstje, meestal gelig van kleur. Het korstje valt er na een paar dagen af. De huid eronder is gaaf, en het besmettingsgevaar is voorbij.
De koortslip geneest dus vanzelf in 7 tot 10 dagen en laat geen littekens na.
Een besmetting met het herpesvirus is niet te genezen. En helaas, er zijn geen middelen die een koortslip kunnen voorkomen,