Is een Luchtweginfectie besmettelijk?

Kun je als je zelf een Luchtweginfectie hebt en antibiotica slikt, iemand anders ermee aansteken? Dus is een Luchtweginfectie besmettelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
29.5K

Antwoorden (4)

Ja, dat kan besmettelijk zijn, bijvoorbeeld door hoesten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle virale en bacteriële infecties zijn besmettelijk.
Als je dokter je een antibioticum gaf, dan is het een bacteriële infectie, want antibiotica werken niet tegen virussen.
Bacteriën zijn vrij groot en zwaar, en kunnen maar heel kort door de lucht zweven.
Je moet al bijna in iemands gezicht hoesten om het over te brengen.
Maar let vooral op met je handhygiëne, en met direct contact, want zo zet het wél over.
Naar het eind van je antibioticumkuur wordt het besmettingsrisico kleiner omdat de nog levende beestjes sterk in aantal verminderen.
Beterschap !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrijp dit niet goed, want nu zijn er toch geen muggen?
Een luchtweginfectie is normaal gezien besmettelijk, maar jij geeft aan dat je antibiotica slikt. Bij de meeste antibiotica werkt het zo dat je na een aantal dagen niet meer besmettelijk bent omdat er al heel wat bacteriën gedood zijn en er dus nog te weinig zijn om iemand mee te kunnen besmetten.
Dit is wel per antibiotica verschillend en zou je aan je huisarts moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, alleen open TBC is besmettelijk, de bacteriele infecties die je op kunt lopen na zware verkoudheid en astma zijn bacterien die altijd wel in de luchtwegen voorkomen en ze zien hun kans schoon door het vele slijm en de aangetaste trilhaarcellen. Als alles goed werkt is het slijm dun en worden bacterien continu naar buiten gewerkt door de trilhaarcellen. Over het algemeen is het tijdens beginnende virusinfecties dat je het meest besmettelijk bent. Jonge kinderen kunnen nog wel besmettelijk zijn na een wat langere tijd.