wat doet dokter wanneer iemand drastische tekort aan bloed heeft ?

Wanneer iemand extreem tekort aan bloed heeft, en wordt niet accuut geholpen kan die persoon dan ineens doodvallen ...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als iemand extreem te weinig bloed heeft is ie ernstig gewond en zal niet meer rechtop staan.. Dus vallen kan niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan bij grote wonden of een grote wond in je lichaam anders niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Merk op dat zo'n wond ook intern kan zijn. Lichaamsholtes kunnen zich na b.v. een ongeluk ook vullen met bloed zonder dat je dat aan de buitenkant onmiddellijk merkt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Inwendige_bloeding
tinus1969
10 jaar geleden
Wat bedoel je eigenlijk met 'tekort aan bloed'? wat voor oorzaak/probleem heb je in gedachten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oze: dat zei ik toch ook: OF een grote wond IN je lichaam?
Rieneke1
10 jaar geleden
Oze, dan heb je geen tekort aan bloed, maar een tekort aan circulerend bloed. Sorry voor het muggenziften ;)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Rieneke
Muggenziften mag hier op GV :-) Maar waar is dat tekort aan circulerend bloed een gevolg van ?!?
Precies.... een tekort aan bloed !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Pelle
Iets te snel gelezen van mijn kant. :-(

Antwoorden (3)

Ja, die persoon kan letterlijk dood neervallen.
Bij een drastisch tekort is een bloedinfuus noodzakelijk om te overleven.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zoiets kan b.v. gebeuren wanneer een grote (slag)ader doorgesneden wordt. Wanneer er als gevolg hiervan onvoldoende bloed rond de hersenen circuleert, dan is het snel gebeurd.
als iemand ineens veel bloed verliest door een verwonding raakt hij waarschijnlijk eerst in een shock, en als hij niet geholpen wordt overlijdt hij.
Als je bedoelt bloedarmoede, dus een tekort aan rode bloedcellen, dat wordt meestal opgevangen door medicijnen (staalpillen) en voeding, als je dat hebt voel je je zwak en kun je van je stokje gaan bij tijd en wijle
10 jaar geleden
Ik geef anneliez volkomen gelijk,
Als je bloedarmoede hebt, krijg je eerst ijzertabletten
en als dat het binnen drie weken niet verbeterd,
gaan ze toch kijken voor een andere oplossing.. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Hoi Chiislaine, je bent nog niet zo lang op GV zie ik, maar jouw antwoord is eigenlijk een reactie op het antwoord van anneliez. Een van de moderators gaat dat veranderen dus schrik niet ;-)