Kan men een cvs opsporen in het bloed?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://chronische-vermoeidheidssyndroom.pilliewillie.nl/cvs-me/lyme.cvs.me.1.php
Cryofiel
10 jaar geleden
Oei... een site van Pillie Willie... Dat is Willy Witsel. Zijn site wordt gefinancieerd door een grote producent van voedingssupplementen. Eén keer raden welke producten op die site vaak worden aangeraden door "onafhankelijke" deskundigen...

Antwoorden (2)

De mening van het Universitair Medisch Centrum Utrecht:

Kan CVS door bloedonderzoek vastgesteld worden?

Nee, Helaas niet. Er bestaat geen betrouwbare test voor CVS.
Bij onderzoeken van groepen patiënten met CVS zijn wel afwijkingen gevonden: trager werkende bijnieren bijvoorbeeld. Dat kun je vaststellen in bloed of in speeksel.
Maar als je een trager werkende bijnier hebt, is dat geen bewijs voor CVS. Want dat vind je bij veel meer aandoeningen.
En zo’n trager werkende bijnier vind je ook niet bij alle jongeren met CVS.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CVS is een symptoomdiagnose; je bent chronisch moe, dus heb je chronisch vermoeidheid syndroom. Er is niet altijd een oorzaak voor te vinden met bloedonderzoek.
Er is waarschijnlijk ook niet één oorzaak voor CVS: soms wordt na kort of lang zoeken een lichamelijke oorzaak gevonden met bloedonderzoek, soms niet, soms is de oorzaak duidelijk psychisch.
Zinvolle dingen om aan te denken mbt bloedonderzoek zijn bloedarmoede, Pfeiffer, Lyme, tekort aan vitamine B12 of vitamine D, trage schildklier, of een andere auto-immuunziekte, maar daar komt vaak niets uit.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb klierkoorts gehad maar de vermoeidheid blijft nogal lang aanslepen. Daarom begin ik me zorgen te maken over een cvs..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt voor dat je hier maanden of jaren nasleep van hebt, ga nog eens naar je huisarts.:
http://ziektevanpfeiffer.nl/