Hoe kan een perlèche sneller genezen?

Ik loop al een tijdje rond met een perlèche(mondhoeken heel rood en scheurtjes). Ik heb een medicijn(loprox), alleen werkt pas na twee weken en als ik niet oplet, komt het weer terug.
Op welke manier kan het sneller genezen(welk ander medicijn)/hoe kan de roodheid sneller verdwijnen?

Toegevoegd na 3 uur:
ps ik ben 16 jaar en heb geen kunstgebit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Het beste antwoord

Perleche is een infectie van de mondhoeken, meestal veroorzaakt door een schimmel. Schimmelinfecties (in de mondhoeken, maar ook elders op het lichaam) krijgen makkelijker een kans als de huid regelmatig en voor langere tijd vochtig is. Voor de mondhoeken geldt, dat dit vaak gebeurd doordat er wat speeksel in de mondhoek blijft zitten. Als er een huidplooitje zit dan kan de huid gewoon minder makkelijk opdrogen. Zo'n plooi kan ontstaan doordat de huid minder elastisch wordt op wat oudere leeftijd, maar komt ook vaak voor bij bijvoorbeeld een slecht zittend kunstgebit. De irritatie geeft sommige mensen de neiging om steeds aan de mondhoeken te likken, ook daardoor blijft de huid vochtig.
Om te beginnen is het dus van belang om, als u een kunstgebit draagt, uw tandarts te vragen te controleren of deze correct zit. Ook moet u de neiging om eraan te likken (of met de vingers te pulken) onderdrukken.
Deze twee puntjes hierboven zijn overigens de belangrijkste punten in de behandeling; zonder deze is de behandeling gedoemd te mislukken.

In de behandeling wordt vaak eerst een indrogend middel gegeven; dit helpt om de huid droog te maken/ houden waardoor de infectie meestal vanzelf geneest. Pas als dit niet werkt zou een antischimmelmiddel gegeven moeten worden (zoals uw loprox).
Vaak laat ik de apotheker een zalfje maken waarbij hij een antischimmelmiddel (meestal miconazol) in een indrogend middel (meestal zinkoxide-olie) stopt. Zo combineer ik dan dus de eerste twee stappen in de behandeling. U kunt dit ook zelf nabootsen door eerst wat van de loprox te smeren en een beetje zinkzalf eroverheen te smeren; dan loopt u helaas wel even met witte zalf in de mondhoeken...

Als dat ook niet helpt dan is er vaak sprake van een bacteriële infectie bij de schimmel; die is over het algemeen goed te behandelen met een antibioticazalfje, zoals fusidinezuurcreme.

U moet wel enkele weken blijven smeren, anders komt de infectie makkelijk weer terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, 16 jaar...
Zal met het kunstgebit en verminderde elasticiteit van de huid zal het dus wel meevallen. De rest blijft wel waar.