Kan er een toch bacteriele infectie zijn in de holtes als de rontgenfoto van de holtes goed is. Er is geen sinusitis geconstateerd op de foto.

De klachten zijn er namelijk wel. Hoofdpijn, oren die af en toe dicht zitten, grieperig gevoel. Neusspray en paracetamol halen de scherpe kantjes ervan af maar laten me nog niet beter voelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Nou, ik heb geprobeerd de getallen te vinden, maar het diagnostisch kompas gaat niet verder dan: in geval van luchthoudende sinussen is een sinusitis zo goed als uitgesloten.
Dit is de politiek correcte manier om te zeggen dat bij een niet afwijkende foto er gewoon geen sprake is van een holteontsteking. De kans dat, als er geen versluiering gezien wordt, toch sprake is van een ontsteking is zo klein, dat je de diagnose holteontsteking genoeglijk uit kunt sluiten.
Zoals ik in je vorige vraag al aangaf geldt dat voor zowel virale als bacteriële ontstekingen.

Als je enige klachten hoofdpijn en een grieperig gevoel zijn, dan zou ik alleen op grond daarvan de diagnose ook al wel uit durven sluiten; zeker een bacteriële.
Wat er dan wel aan de hand is kan ik niet vertellen, daarvoor heb ik te weinig informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie (wederom ;) ) holteonsteking is dus zo goed als uitgesloten. Ik heb al weken hoofdpijn en en ziek gevoel wat steeds erger wordt. Mijn leukocyten zijn verhoogd normaal bij mij 7 nu 13.7. Zou zo graag willen weten wat het zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En nu trekt de pijn in mijn kaken :-(. Ik slik wegens een darmaandoening sinds een week prednison zou dit nog invloed hebben gehad op de rontgenfoto? Of maakt dat niks uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees nu net pas dat u prednison slikt, dat verandert het hele verhaal. Alle afwijkingen, die gezien worden op zo'n foto, worden niet veroorzaakt door de bacterie of virus (dus niet door een infectie) maar door de reactie van uw lichaam op een infectie (dus door de ontstekingsreactie.) Prednison is een vrij sterke ontstekingsremmer. Het is dan dus mogelijk dat er wel degelijk een infectie in de holtes speelt. Door de prednison komt er geen ontstekingsreactie op gang en dus zijn er geen (of vrijwel geen) afwijkingen te zien op de foto. Overigens worden de klachten ook veroorzaakt door de ontsteking en niet door de infectie an sich. Dat betekent dat als u geen prednison zou slikken (of daar nu mee zou stoppen) de klachten wel eens veel heftiger en typischer zou kunnen zijn/ worden. Overigens maakt de prednison de kans dat wel gaat om een bacterie ipv een virus vele malen groter; hoewel de kans op een virus nog steeds groter is. Dat maakt dat het wel goed gebruik is om een patiënt, die prednison slikt toch sneller antibiotica te geven. Of dat gebeurd laat ik uiteraard aan uw eigen huisarts over; ik begrijp dat die afspraak al gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Ik ben bij de huisarts geweest en gezien mijn klachten heb ik nu voor 3 dagen een antibioticakuur. Hopelijk gaat daarmee het zieke gevoel wat ik heb weg. Hij gaf inderdaad aan dat prednison de ontsteking remt en daardoor de foto een vertekend beeld zou kunnen geven.