Hoe groot is de kans dat ik kanker krijg?

Van mijn grootouders hadden er 3 van de 4 kanker. Zij hadden samen 4 kinderen. Deze hebben alle 4 kanker gehad. 1 van hen zelfs 3 keer. 1 van hen is mijn moeder. Hoe groot is de kans dat ik kanker krijg?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Antwoorden (2)

Dat kan niemand zo zeggen want niet er zijn maar weinig kankersoorten die iets erfelijks in zich hebben. Als er veel longkanker was door roken en jij rookt niet worden jouw kansen al een stuk kleiner. Als het om een erfelijke vorm van borstkanker gaat en jij bent een vrouw en je moeder en je oma en tantes hadden het wordt het een heel ander verhaal en dan nog kun je niet zomaar percentages geven, daarvoor moet je je laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
@Kim, de eerste stap is die naar je huisarts, die kan je zo nodig verder verwijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies daarvoor moet je naar de huisarts, die zal eerst navragen over wat voor soorten kanker het ging en kan zeggen of het nodig is of niet om je verder te onderzoeken.
Van borstkanker is geweten dat het erfelijk kan zijn. U noemt geen bepaalde soort kanker, maar van darmkanker weet ik zeker dat er een "doorgeef-risico" bestaat. Als er zoveel kanker in uw familie voorkomt zou ik zeker op mijn hoede zijn en preventieve onderzoeken laten gebeuren.

Toegevoegd na 2 uur:
Als u van uw onzekerheden afwilt, moet u dit voorleggen aan uw huisarts. Hij is de meest geschikte persoon, nogmaals: het grote voorkomen van kanker in uw familie is een enorm argument om onderzoeken te laten uitvoeren, in Antwerpen althans.