mijn vriendin denkt dat ik misschien leukemie heb kan dit? in de uitleg mijn klachten

ik heb de laatste tijd erg last van vermoeidheid. ik til ook vaak van de kou terwijl ik warm aanvoel. ik heb ook last van mij knie en van mijn polsen en mijn nek zit de laatste tijd ook steeds vast.
er zit best veel kanker in mijn familie zou het kunnen dat ik dit nu ook heb?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Als je op het internet je symptomen opzoekt kom je bijna altijd uit op kanker of andere vreselijke ziektes, dus maak je je vooral niet te snel zorgen.

Als je klachten echt te extreem worden, dat je je er door niet goed voelt of het toch niet vertrouwd moet je gewoon even langs de huisarts gaan. Daar is hij immers voor.
Die kan je meer zekerheid geven ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is natuurlijk veel te snel om conclusies te trekken, en natuurlijk is je vriendin ook geen dokter die op alles een antwoord weet dus hoef je je daar net van aan te trekken. Maar als jijzelf vind dat je de verschijnselen van leukemie hebt, zou het geen kwaad doen om er eens met je ouders te praten, of iemand anders die je vertrouwt. Ook zou je eventueel naar de arts kunnen.

Maar onthoud, vermoeidheid en (spier)pijn komt bij iedereen voor, dus zoals ik al eerder zei, niet te snel conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle klachten die je noemt, zijn wat we noemen a-specifieke klachten. Dat betekent dat ze heel veel oorzaken kunnen hebben, en dat jouw klachten dus niet lijken op een bepaald ziektebeeld. De klachten die je noemt kunnen komen door een griep of ander virus, door stress, en allerlei andere ziektebeelden.

Hoewel bij leukemie vermoeidheid en ook gewrichtspijnen voor kunnen komen, zijn jouw klachten niet typisch voor leukemie. Bij iemand met leukemie verwacht je dus een ander klachtenpatroon. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets met jou aan de hand kan zijn: dat kunnen wij simpelweg niet vaststellen, en al helemaal niet via internet.

Verder ken ik jouw familiegeschiedenis natuurlijk niet, maar niet alle vormen van kanker zijn erfelijk. Sommige soorten komen duidelijk vaker voor in bepaalde families, en van anderen is zelfs bekend waar de fout op het DNA zit die een hoger risico op dat type kanker geeft. De bekendste daarvan is de erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker. Sommige typen van leukemie komen wel vaker voor in één familie, dat betekent dat als deze vorm voorkomt in je familie, je mogelijk een hoger risico hebt om het ook te krijgen. Het is niet zo dat alle vormen van kanker eenzelfde genetische basis hebben, dus als bijvoorbeeld borst- of darmkanker voorkomt in je familie, heb je daardoor nog géén hoger risico op leukemie of andere vormen van kanker. Je schrijft dat kanker best veel voorkomt in je familie en ik begrijp dat dit je zorgen baart (terecht trouwens) maar het is niet zo dat het voorkomen van bijvoorbeeld verschillende ongerelateerde kankers in je familie jouw risico op elke willekeurige kanker vergroot. Misschien is het goed om dat te weten.

Terug naar je vraag: dat lijkt me niet heel waarschijnlijk gezien je klachten, maar niemand kan je via internet die zekerheid geven. Daarbij: je hébt klachten, je voelt je moe ziek en je hebt pijnklachten. Dat lijkt me een hele goede reden om je huisarts eens met een bezoek te vereren. Mogelijk kan die je vertellen wat de oorzaak van je klachten is, of in elk geval ernstige oorzaken ervoor uitsluiten. Bespreek ook vooral je zorgen en eventuele angst met je huisarts, zodat hij of zij extra aandacht kan besteden aan die dingen waar jij het meest bang voor bent. Zo kan je huisarts je mogelijk vertellen of het waarschijnlijk is dat de kanker in je familie erfelijk is en of jij je risico hierop kunt laten testen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lies, Ik bewonder jouw moed en doorzetting om dit soort vragen
steeds zo uitgebreid en met gevoel en realiteitszin te
beantwoorden..........
Bij leukemie krijg je heel snel last van over al blauwe plekken, bloedingen en als eerste teken meestal bloedend tandvlees. Verder natuurlijk vermoeidheid enzovoort. Er zit maar een ding als je ongerust bent, gewoon even naar de dokter.
Mijn moeder heeft leukemie gehad en die was binnen een week dood; een vriendin heeft een hele lange ziektegeschiedenis gehad.
En vermoeidheid, dan kan van bloedarmoede tot depressie en alles ertussen, daar is geen zinnig woord over te zeggen en zeker niet door leken als wij.
Dus op naar de dokter.