Heb je een verhoogde risico op het ontwikkelen van kanker wanneer je 15 CT-onderzoeken hebt gehad in de afgelopen 5 jaar?

In februari ben ik geopereerd aan de rug waardoor mijn behandelende arts om de 3 maanden een nieuwe CT voorschrijft (heb er reeds 2 gehad) maar de laatste keer heb ik het geweigerd en gevraagd om een MRI voor te schrijven omdat ik huiverig ben tegen röntgenstralen aangezien ik er al zoveel heb gehad in de laatste 5 jaar...

In 2010 heb ik een nekfractuur opgelopen (werd niet geopereerd maar wel heel lang een halskraag gedragen) waarbij ik op 1 jaar ook nog eens 4 CT onderzoeken heb gehad, ik heb al de verslagen nog eens nagekeken en heb gemerkt dat ik in de afgelopen 5 jaar in totaal zo'n 15 CT-onderzoeken heb gehad voor allerlei klachten;

Ik ben een beetje ongerust hierover en ben bang of ik een verhoogde kans heb op het ontwikkelen van kanker hierdoor?

Wie stelt me gerust?

Alle tips en adviezen zijn welkom...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Je hoeft je niet druk te maken om kanker door rontgenstraling. De verhoogde kansen op kanker zijn er wel, maar ze zijn voor 1 persoon nauwelijks relevant, omdat zowel de kansen als de verhogingen van de kans erg klein zijn.