Kunnen Verf , spuitbus en lijm kanker veroorzaken ?

Beste ,

Ik ben een 2Ba Arch student , ik werk veel met spuitbussen , verven en uiteraard lijmen tijdens het atelier . Vaak plijven die nog plakken op mijn vingers . Ze zijn ook moeilijk weg te werken .
Met die gekleurde hand ga ik ook eten , kan de geplakte lijm , verf en spuit op mijn vingers me een kanker veroorzaken .
Is het erg als ik met die handen eet ?
Heeft iemand zelfde probleem ? hoe gaat he daarmee om ?

Bedankt .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat vooral om de zooi die je inademt.
Kanker is niet het grootste probleem, het gaat om je algemene gezondheid en vage ziektes zoals:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Organisch_psychosyndroom
gelaatsmasker op dus.

Antwoorden (2)

De kankerverwekkende stoffen zijn in deze gevallen vaak de makkelijke verdampende stoffen, dus de oplosmiddelen. Die mogen hoe langer hoe minder gebruikt worden. Verf is vaak al wateroplosbaar, wat betekent dat er geen makkelijk verdampende stoffen meer inzitten. Gebruik verder zoveel mogelijk handschoenen (is wennen, in het begin werkt het niet makkelijk) en lees wat er op het etiket van de stof staat. Zoek het eventueel op wat het is, en hoe je er het beste mee kunt werken
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ben schilder van beroep en werk tegenwoordig veel met watergedragen verven, wij moeten handschoenen dragen omdat deze verf ,de stoffen die er in zitten erg makkelijk worden opgenomen in het lichaam en dus op dat vlak weer erg schadelijk zijn , synthetische verven hebben dat veel minder , ja hoe ik er mee om ga toch proberen zo veel mogelijk handschoen te dragen, als je tot je 65 ste elke dag je handen vol met verf heb kan het gif zich toch wel flink opstapelen,
en als je er gevoelig voor bent kun je er ziek van worden ,
ik ben schilder van beroep en werk tegenwoordig veel met watergedragen verven, wij moeten handschoenen dragen omdat deze verf ,de stoffen die er in zitten erg makkelijk worden opgenomen in het lichaam en dus op dat vlak weer erg schadelijk zijn , synthetische verven hebben dat veel minder , ja hoe ik er mee om ga toch proberen zo veel mogelijk handschoen te dragen, als je tot je 65 elke dag je handen vol met verf heb kan het gif zich toch wel flink opstapelen,
en als je er gevoelig voor bent kun je er ziek van worden ,