Ik ken iemand met erge anorexia. Haar ouders weten het maar ik heb het idee dat ze niet veel er aan doen. Wat to do?

Ze heeft het al ongeveer 2 jaar. Ze is nu super mager. Haar ouders zijn artsen en weten het maar ik heb het idee dat ze dus niet veel doen. Ze willen haar niks forceren, maar ik weet wat er kan gebeuren....straks ligt ze in het ziekenhuis omdat ze te laat zijn. Ik weet dat het niet mijn zaken zijn en me er niet mee moet bemoeien maar ik ben in omgeving geweest waar meerderen meisjes in het ziekenhuis zijn belandt door een eetstoornis. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Je kunt niets doen. Deze ziekte is zo ingrijpend en moet door de persoon zelf worden overwonnen. Als ze geen hulp aanneemt kan je ook niet dwingen.
De ouders zullen het er zelf al moeilijk genoeg mee hebben en beslist weten wat de te volgen route is. Ze zullen haar echt niet laten vallen, maar soms heb je er als ouders geen grip op en moet je lijdelijk toezien.
Jij kunt niets doen, al zou je dat nog zo graag willen. En denk vooral niet slecht over de ouders van het meisje, voordat je de pijn in hun hart hebt leren kennen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry hoor maar er klopt niet veel van wat je hier zegt.
Ik ben zelf gedwongen opgenomen toen mijn ondergewicht levensbedreigend was geworden.
Ik kreeg tegen mijn wil sondevoeding en als ik protesteerde kreeg ik te horen dat ik niks te vertellen had.
In je eentje kom je hier echt niet zomaar uit daar heb je veel hulp en therapie voor nodig.
Ouders kunnen echt wel hulp inschakelen en misschien zijn deze ouders wel mee bezig en dat niemand het weet.
Mijn moeder had veel overleg en contact met onze huisarts omdat ze zich zorgen maakte,wist ik zelf niet eens.
Je kan dus echt wel gedwongen worden ook als je geen hulp wil, zeker als je ook nog minderjarig bent.
Ivana
10 jaar geleden
Laurena, ik wilde alleen maar zeggen, dat je als buitenstaander je hier niet mee kan bemoeien. Ik schrijf toch dat haar ouders haar zeker niet laten vallen en de te nemen route kennen.
De toon van 'zielig' van de vraagstelster is niet juist, begrijpelijk maar niet juist.
Ik weet dat dwangvoeding mogelijk is, maar daar gaat een hele lijdensweg aan vooraf. Niet in te schatten voor een buitenstaander, dus niet mee bemoeien.
Ook ik weet waarover ik spreek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat die ouders niks doen vooral als ze zelf arts zijn.
Het zal best wel goed bedoelt zijn dat ze wil helpen maar als buitenstaander kan je er niet veel aan doen daar heb je wel gelijk in.
Maar ik ken zelf wel een voorbeeld van een meisje dat hulp kreeg doordat 2 vriendinnen doorhadden dat ze anorexia had en die hebben toen zelf gezegd 'we denken dat je anorexia hebt en dat je hulp nodig hebt'
Die is toen opgenomen in een kliniek voor eetstoornissen.