Op welke manieren is er besmetting mogelijk via een open wond?

Ik ben vannacht uitgeweest en liep een snee in mijn vinger op, dit bloedde zeker een uur. Als noodoplossing heb ik een stukje wc-papier uit de toilet gepakt en ben ik naar de medewerkers v.d. Discotheek gegaan. Zij boden mij een pleister aan, waarna ik mijn stukje wc-papier uit gemak op de balie neerlegde. Ze gaven echter aan dat ik mijn bloedende vinger nogmaals moest dippen met dat stukje wc papier, om het bloeden te stoppen. Nu hebben ontzettend veel mensen aan die balie gehangen (geen fris volk, geloof me) en heb ik in mijn naïviteit dus toch weer dat stukje wc papier gepakt om mijn wond te dippen. Kan dit kwaad? En nu niet zeggen dat ik de volgende keer maar minder moet drinken, dat weet ik zelf ook wel haha

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
3.8K

Antwoorden (2)

De verzorging moet op een correcte manier gebeuren, want via een open wond hebben verschillende soorten microben zoals bacteriën, schimmels en virussen onbeperkt toegang tot het organisme. Dit kan leiden tot een ernstige infectie en in het ergste geval zelfs tot een besmetting met de tetanusbacterie. Vooraleer u aan de verzorging begint, stelt u zichzelf het best eerst de vraag of u niet beter een dokter zou raadplegen. Doet u de verzorging toch zelf, was dan eerst uw handen, anders kunnen microben in de wond terechtkomen. Wanneer de wond bloedt, stelp ze dan met een proper stuk stof of verband.
Zou voor alle zekerheid de wonde eens goed wassen met water en zeep en dan nog enkele dagen ontsmetten met bv povidon-jood ofwel chloorhexidine
fremar
10 jaar geleden
Het is een voordeel dat de wond flink heeft gebloed. Door het bloeden worden vuil en ziekteverwekkers uit de wond gespoeld. Daarna vernauwen de bloedvaten zich en ontstaan er bloedstolsels.

Als er toch vuil en bacteriën in de wond zijn gekomen dan zal de wond gaan ontsteken. Bij een ontsteking is de plek rood, pijnlijk en warm en er komt vocht of pus uit. Je kan dan zelfs lichte koorts hebben.

Je merkt dus vanzelf of je manier van handelen kwaad heeft gedaan. Ik denk echter dat het wel meevalt omdat de wond zo hard gebloed heeft. Toch zou ik de wond nog even ontsmetten. Voor de rest is het dus een kwestie van afwachten en zorgen dat er niet nog meer vuil bijkomt. Een stevige pleister erop doen dus.

Toegevoegd na 9 minuten:
Voor de zekerheid zou je je huisarts ook nog om een tetanusvaccinatie kunnen vragen.