Liepen (drink)watertorens risico voor salmonella?

Het lijkt me dat het water daar lange tijd in stil staat. Dan moet de kans op salmonella toch heel groot zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
n.a.v. een reactie: salmonella moet zijn legionella!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ik vermoed dat de vraagsteller *Legionella* bedoelt.

In een watertoren staat wel veel water, maar ik denk dat daar ook wel zoveel water doorheen stroomt dat je niet echt van stilstaand water kunt spreken.
Verder is het gevaar met name groot in (stilstaand) water dat warmer is dan 25 graden Celsius (en kouder dan 60 graden). Waterleidingwater is door het transport door de bodem normaal nooit zo warm, en het korte verblijf in de watertoren zal daar zelfs op een warme dag niet echt veel aan veranderen, omdat je veel energie nodig hebt om water een beetje op te warmen. Het voortdurend doorstromende koele water zal eerder de watertoren koel houden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lees ook mijn reactie (origineel een antwoord)
Bordensteker
10 jaar geleden
Ja, gezien, we waren ongeveer tegelijk bezig, en toen werd de vraagsteller ook nog actief i.v.m. het woord salmonella.
U benadrukt iets meer dat het water niet stilstaat. Dat is juist: het is een doorstroom-voorraadbak, bedoeld om drukvariaties door fluctuaties in de waterafname door de gebruikers glad te strijken.

Andere antwoorden (1)

In een watertoren zit een grote kuip. Nieuw water komt er langs boven in, water dat afgevoerd wordt gaat er langs onder uit. In praktijk betekent dit dat het water maximum 1 dag in de kuip blijft, meestal zelfs veel kroter.