Kan een versterkte lumbale lordose uitgroeien tot een hernia?

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn vrouw is in 2002 gediagnosteerd en er is sederd dien niets aan gedaan. Nu verrekt ze al weken van de pijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Antwoorden (1)

Een versterkte lumbale lordose is geen diagnose. Het is de vaststelling dat de holling in de onderrug wat sterker hol is dan normaal. Het is zeker geen reden om een hernia te krijgen. Sterker nog een wat hollere rug geeft ten opzichte van een juist bolle of vlakke rug, wat minder kans op het ontstaan van een hernia, omdat de tussenwervelschijven minder gauw naar achteren kunnen uitstulpen en scheuren. ( Dat is een hernia). Hoewel dus die versterkte lumbale lordose moeilijk een reden kan zijn om vanaf afstand de oorzaak van de rugpijn te verklaren, zou bij een sterke lumbale lordose sprake kunnen zijn van een spondylolisthesis. Dat is het afglijden van wervels naar voren. De kans daarop is bij een holle rug wat groter. Maar nogmaals , dit is geen diagnose, maar een mogelijkheid, net zo goed dat er toch een hernia kan zijn. Terug naar je vraag, een holle rug hoeft dus niet te zeggen dat pijn door een hernia wordt veroorzaakt.