Hoe kan het dat je bij leverziektes (cirrose, hepatitis, etc.) geelzucht krijgt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Geelzucht wordt over het algemeen altijd veroorzaakt door dat het lichaam een te hoog gehalte aan bilirubine in het bloed heeft. Deze afvalstof ontstaat wanneer er afbraak ontstaat aan hemoglobine uit de rode bloedcellen. De afvalstof bilirubine moet in de lever worden opgenomen vanuit het bloed en zal hier moeten worden omgevormd. Wanneer de omgevormde bilirubine de lever verlaat met het galvloeistof, zal deze worden afgevoerd via de galblaas naar de dunne darm waar het uiteindelijk het lichaam verlaat als ontlasting. De afvalstof bilirubine heeft een diep gele kleur en bij een hoge concentratie van deze afvalstof in het bloed zal er ook het verschijnsel geelzucht optreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij geef je niet echt antwoord op de vraag hoe het komt dat je geelzucht krijgt bij leverziektes. Er gaat namelijk bij die ziekte iets mis in de lever waardoor het bilirubine niet kan worden omgezet.
Geelzucht is geen ziekte maar een symptoom nl. geel zien door een te grote hoeveelheid bilirubine in je bloed. Bilirubine is een afbraakproduct van hemoglobine, de rode kleurstof in de rode bloedcellen waarmee zuurstof wordt vervoerd. De lever moet zorgen dat dit bilirubine wordt verwijderd uit het lichaam. Als dat niet lukt, loopt de hoeveelheid bilirubine in het bloed op en word je geel. Verschillende ziekten kunnen dit veroorzaken, onder andere hepatitis en cirrose. Er zijn echter meer redenen waardoor je geel kunt worden, ook bij een gezonde lever. Geelzucht wijst dus niet altijd op een leverziekte.