Als er iets is met je schildklier kan je dan niet afvalllen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan wat er is met je schildklier.
Als je een langzaam werkende schildklier hebt is het bijna onmogelijk af te vallen,als je een snel werkende schildklier hebt dan val je heel snel af.

Antwoorden (3)

Het ligt eraan welke vorm je hebt, maar de medicijnen zorgen in principe ervoor dat het balans blijft, dus zou je in feite geen enkel effect ervan moeten merken.. Mensen met een overactieve schildklier maken overmatig veel schildklierhormonen aan. Hierdoor versnelt hun stofwisseling, waardoor zij afvallen, zelfs als ze veel eten en weinig bewegen. In theorie kan een snelle schildklier je dus helpen bij afslanken & vermageren.

Andersom zijn er mensen met een vertraagde schildklier die veel te weinig schildklierhormoon produceren. Diegenen met een extreem trage schildklier en een aanmerkelijk tekort aan schildklierhormonen hebben doorgaans moeite met afvallen… Zelfs als ze weinig eten en veel bewegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet altijd in gedachte houden dat ieder pondje komt door het mondje,
Als je bijkomt dan wil dat zeggen dat je meer voeding en dan vooral vet, binnen krijgt dan dat je verwerkt, Als je dikker wordt omdat je schildklier niet in orde is dan wil het nog zeggen dat je teveel eet dan dat je verbreekt. Bij een slecht werkende schildklier kan het wel zijn dat je lichaam meer en sneller vet opslaat, maar als er geen vet binnen komt dan kan het ook niet opgeslagen worden,
Maar afvallen kan je altijd door minder te eten dan wat men nodig heeft
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er iets is met je schildklier kun je dan niet afvallen?
Een schildklier die te traag werkt kan er inderdaad voor zorgen dat je last hebt van gewichtstoename en dat het daarom ook moeilijker is voor jou om gewicht kwijt te raken.Mensen met een te snel werkende schildklier hebben vaak weer "last" van gewichtsverlies. Dit heeft op de 1e plaats niks te maken met teveel of te weinig eten.
Wanneer je schildklier te traag werkt kun je last hebben van de volgende klachten.
Uiteraard hoef je niet van alle onderstaande klachten last te hebben maar zie het als richtlijn.Mochten deze klachten voor jou zeer herkenbaar zijn, neem dan contact op met je huisarts om dit verder uit te zoeken om te kijken of jou schildklier daadwerkelijk te traag werkt.Dit kan hij of zij heel makkelijk controleren door jou bloed te laten prikken.Mocht het zo zijn dat jou schildklier echt te traag werkt kan het zijn dat jou huisarts jou doorverwijs naar een endocrinoloog om samen met jou te gaan kijken welk medicijn het beste bij jou past en vaak is het even puzzelen wat voor jou precies de juiste dosering is, dit is per persoon weer verschillend.

Maar mijn advies aan jou is, mocht je veel van de onderstaande klachten herkennen maak dan een afspraak bij jou huisarts en laat het uitzoeken of jou schildklier echt te traag werkt. Dit is met medicijnen goed te behandelen en vaak zie je wanneer je goed ingesteld bent op de juiste medicatie dat ook je gewicht wat omlaag zou gaan.
De oorzaak in het aankomen van gewicht zit bij een te trage schildklier komt op de eerste plaats door de hormonale afwijking.

De volgende klachten kunnen wijzen op een te trage schildklier:
Vermoeidheid
Kouwelijkheid
Struma
Droge, koude, bleek-gele huid
Traagheid in denken en handelen
Myxoedeem (bijvoorbeeld van het gezicht, dikke oogleden en enkels)
Wenkbrauwuitval
Haaruitval en broos haar
Langzame spraak
Gewichtstoename
Geheugenverlies
Concentratiestoornissen
Kortademigheid (oppervlakkige ademhaling), benauwdheid
Hese, krakende stem
Spierzwakte
Depressie
Apathie
Psychoses - soms treden paranoïde beelden op.
Verstopping
Vocht vasthouden in ledematen
Doofheid
Nervositeit
Breekbare, broze nagels
Stijve, pijnlijke spieren en gewrichten met name in armen, benen, heupen en handen
Carpaletunnelsyndroom
Heviger menstruatie
Tepeluitvloed
Minder zin in seks (libidoverlies)
Vruchtbaarheidsstoornissen
Pubertas praecox (voortijdige puberteit)
Hartklachten (ritmestoornissen)
Oogklachten