Wat is de kans dat je kanker krijgt als je aangebrand eten eet?

Wanneer krijg je kanker? Krijg je al kanker als je drie aangebrande boterhammen op een dag eet, of krijg je kanker als je een jaar lang elke dag een zwartgeblakerde boterham eet? En welke kanker kun je krijgen hierdoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
16K
Ritsuka
10 jaar geleden
Waarom zou je dit elke dag eten?
Op een gegeven moment weet je toch wel hoe lang een boterham moet bakken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je in hemelsnaam op deze vraag? Je gaat toch geen 3 aangebrande boterhammen eten en je eet zeker niet een jaar lang elke dag aangebrand brood.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee maar ik heb dit nodig voor een presentatie en ik moet feiten benoemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een plus voor je vraag ook al is hij zeer extreem ;-) maar ik heb me al vaker afgevraagd of verbrand eten inderdaad zo slecht is als vaak gezegd wordt.

Antwoorden (2)

Dit is niet zo eenvoudig:hangt af van de hoeveelheid PAK's(polycyclische aromatische koolwaterstoffen).Eenmalig verbrand voedsel eten zal minder ernstig zijn dan veelvouden.
PAK worden in de verschillende organen en weefsels gemetaboliseerd tot een grote verscheidenheid aan verbindingen (het primaire metabolisme). Omdat vrijwel alle weefsels over de hiertoe benodigde enzymen beschikken worden PAK op zeer vele plaatsen in het lichaam afgebroken. Het grootste deel van de PAK wordt na het primaire metabolisme verder ontdaan van zijn giftigheid en uitgescheiden via de urine en ontlasting (secundair metabolisme).

De belangrijkste stap in het primaire metabolisme is de epoxidatie (inbouw van een zuurstofatoom waardoor epoxiden worden gevormd). Een klein gedeelte van de PAK worden vervolgens nog verder geëpoxideerd tot diolepoxiden. De laatstgenoemde stoffen zijn zeer reactief. Ze zijn verantwoordelijk voor de toxiciteit van PAK. De diolepoxiden kunnen namelijk verbindingen aangaan met DNA, hetgeen carcinogene effecten kan veroorzaken. Deze carcinogene werking zal meteen op de plaats van het metabolisme (en dus in vrijwel alle weefsels) kunnen optreden omdat de diolen zeer reactief zijn. Aangenomen wordt dat het risico van de via de mond opgenomen PAK vooral gelegen is in het veroorzaken van maagkanker; inademing van PAK verhoogt het risico op longkanker.

Naast de carcinogene werking kunnen verscheidene PAK ook negatieve effecten als huid-, oog- en slijmvliesirritaties veroorzaken. Deze effecten treden pas op bij relatief hoge PAK- concentraties. Onderzoek heeft aangetoond dat de carcinogeniteit van PAK afhankelijk is van de structuur van de stoffen waarin ze in het lichaam worden omgezet, de metabolieten. De carcinogeniteit van PAK is recht evenredig aan de concentratie van de stof. Bij blootstelling aan verschillende PAK wordt aangenomen dat de risico's van de combinatie van PAK gelijk is aan de som van de afzonderlijke risicofactoren.
fremar
10 jaar geleden
Het klinkt misschien raar, maar zo zeker is het nog niet, dat je kanker krijgt van aangebrand voedsel. Een aantal jaar geleden is er een groot onderzoek in Maastricht gedaan. Daarbij werd gevonden, dat mensen die veel verbrand voedsel eten een grotere kans hebben op borstkanker en endometriumcaecinoom (kanker in de baarmoeder). Dit zou betekenen dat met name vrouwen een risico lopen. Ander onderzoek om dit te bevestigen ontbreekt nog.
Ander onderzoek liet een vergroot risico op ovarium- of testikelkanker zien, maar dit is met name dieronderzoek dat bij onderzoek bij mensen niet bevestigd lijkt te worden.

Hoe het ook zij, het is zeker niet zo dat je van een keer meteen kanker krijgt. Als verbrand eten al een rol speelt dan verhoogt het hooguit het risico. Naar mate je meer (en vaker) verbrand voedsel eet wordt het risico steeds groter, maar de kans wordt nooit 100%. Net zo goed als de kans op kanker nooit 0% is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Endometriumcaecinoom = endometriumcarcinoom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk en in begrijpelijke bewoordingen uitgelegd +