thuiszorg na een operatie kom ik daar voor in aanmerking??

Ik moet geopereerd worden en dan mag ik daarna 6 weken niets doen.
Ik heb 2 kinderen van 7 en 5 jaar dus heb hulp in de huishouding nodig maar kom ik daarvoor in aanmerking??
Hoe kom ik daar achter??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
11.1K

Antwoorden (2)

ik denk dat je het beste kunt beginnen met een brief/ verklaring van je behandeld arts .
En het nu al thuiszorg aanvragen want het zou me niet verbazen als er een wachttijd is
Dan zal er waarschijnlijk iemand bij jou op gesprek komen en kijken hoe je gezinssituatie is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huishoudelijke hulp valt onder de WMO, daarvoor moet je bij de gemeente zijn. WMO is een raamwet, dus de precieze invulling kan enorm verschillen per gemeente.

Wat wél in elke gemeente geldt omdat dit is vastgelegd in de wet, is dat er pas huishoudelijke hulp toegekend kan worden wanneer er niet iemand anders is die dit kan doen. Concreet houdt dit in dat als je een gezonde partner hebt die in hetzelfde huis woont, of als je volwassen kinderen thuis hebt, je geen recht hebt op huishoudelijke hulp vanuit de WMO. Dus heb je een partner, dan wordt die geacht om het huishouden tijdelijk van je over te nemen. Voor partners die vanwege hun werk dagenlang van huis zijn, kan een uitzondering worden gemaakt. Bij 'gewoon' fulltime werken wordt hij/zij geacht het huishouden er naast te doen.

Als je geen partner hebt, betekent dat in dit geval nog niet automatisch dat je in aanmerking komt voor huishoudelijk hulp: In principe is de WMO voor langdurige problemen. Bij tijdelijke problemen, moeten er andere voorzieningen worden geregeld. Maar juist voor de huishoudelijke hulp in onder meer exact de situatie die jij hierboven noemt, wordt nog wel eens een uitzondering gemaakt. Het zou dus kunnen dat jouw gemeente hiervoor tijdelijk huishoudelijke hulp toekent. Maar het kan ook zijn dat je het niet krijgt omdat men vindt dat je dit moet regelen met buren, familie, vrienden en eventueel een vrijwilligersnetwerk.

Je kunt een aanvraag doen bij de WMO. Grote kans dat je op de site van jouw gemeente een digitaal aanvraagformulier kunt vinden. Je kunt ook eerst even bellen, zeker als er haast bij is is dat aan te raden want zo'n procedure kost tijd. Ze hebben na aanvraag acht weken om te reageren, maar als er eerst uitgebreid informatie opgevraagd moet worden bij je artsen, kunnen ze er langer over doen. Tenzij ze het direct afwijzen, zal je situatie beoordeeld worden door een indicatiesteller. Die zal o.a. vragen naar je sociale netwerk om uit te zoeken of er daar voldoende mogelijkheden zijn om de zorg tijdelijk op te vangen. Als dat niet zo is, kan huishoudelijke hulp worden toegekend. Er geldt trouwens wel altijd een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Bij een hoger inkomen kiezen sommige mensen ervoor om de zorg zelf te betalen omdat dit amper of niet meer kost dan de eigen bijdrage en het wel een hoop gedoe scheelt. Heb je een lager inkomen, dan is de eigen bijdrage niet zo hoog en is zelf betalen ook geen reële overweging waarschijnlijk.