Hoe weet ik of ik Hypermobiel ben?

Hallo allemaal,

Ik was gister eens aan het zoeken op google omdat ik me al een tijdje "anders" voel dan anderen omdat ik bepaalde dingen kan die niet iedereen mij na doet of wat mensen zelfs eng vinden. Door daar naar te zoeken kwam ik uit op hypermobiliteit. Hoe kan ik erachter komen of ik dat inderdaad heb? Moet ik daarvoor naar de dokter? Ik heb namelijk niet overdreven veel of vaak pijn, wel relevant was dat ook de knieschijf sneller uit de kom gaat, iets wat ik 2 keer heb meegemaakt. Hms word omschreven als zeer pijnlijk maar hoe kan het dan dat ook ik een groot deel van mijn gewrichten door kan buigen en verder weinig last heb?

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
4.4K

Het beste antwoord

Je moet een onderscheid maken tussen de eigenschap hypermobiliteit en HMS, dus het hypermobiliteitssyndroom, of eventueel andere bindweefselafwijkingen.

Hypermobiliteit wordt meestal gemeten met de Beighton schaal (zie plaatje) maar er zijn ook andere, bijvoorbeeld Bulbena. Beighton is een optelsom: per gemeten gewricht krijg je bij hypermobiliteit één punt. In totaal zijn er 9 punten, en gegeneraliseerde hypermobiliteit wordt aangenomen bij 5 punten of meer.

Hypermobiliteit hoeft geen klachten te geven. Sterker nog: meestal doet het dat niet. In Nederland is minstens 10% van de bevolking tot op zekere hoogte hypermobiel. Die meer dan gemiddelde beweeglijkheid van de gewrichten wordt pas een probleem als er klachten door gaan ontstaan. Dus als daardoor bijvoorbeeld - zoals jij beschrijft - een gewricht gemakkelijk uit de kom schiet of als er pijnklachten zijn. De diagnose HMS wordt gemaakt met hulp van de Brighton criteria waarbij heel duidelijk sprake moet zijn van een bepaalde mate van hypermobiliteit in combinatie met klachten als pijn, (sub)luxaties, of kenmerken zoals een overrekbare of dunne huid, spataderen en interne verzakkingen of bepaalde uiterlijke kenmerken.

Het vaststellen van hypermobiliteit, dus de overmatige beweeglijkheid van de gewrichten, kun je eigenlijk zelf wel. Wil je het echt zeker weten, dan kan een fysiotherapeut of (huis)arts dit testen. Dit is géén diagnose! Het is een klinische constatering, net zoals je kunt constateren dat iemand een bult op z'n arm heeft of dat iemand erg lang is. Een diagnose van HMS kan alleen gesteld worden door een ter zake kundig arts. Meestal is dat een reumatoloog, revalidatiearts, orthopeed of klinisch geneticus. Bij die laatste kom je vooral terecht als er mogelijk sprake is van een andere bindweefselafwijking dan HMS. Als er symptomen zijn die hierop kunnen duiden, is het erg belangrijk dit uit te zoeken omdat bepaalde bindweefselafwijkingen levensgevaarlijke complicaties kunnen geven (denk aan het vaattype van Ehlers Danlos of aan Marfan). In de meeste gevallen is dit niet nodig, er is dan niets wat hierop wijst. Wel lijkt het hypermobiele type van Ehlers Danlos zoveel op HMS dat sommigen het onder één noemer scharen. Maar bij dit type heb je een normale levensverwachting, net als bij HMS.

Je kunt HMS of een andere bindweefselafwijking hebben zonder daar veel last van te hebben, als er genoeg andere kenmerken zijn van slap bindweefsel. Hiermee is de diagnose soms duidelijk genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In jouw geval is het in theorie mogelijk dat er sprake is van 'gewone' hypermobiliteit (dus niet het syndroom) en een op zichzelf staand probleem van de knieschijf, al is de kans groot dat het met elkaar te maken heeft. Dan heb je dus een symptomatische hypermobiliteit. De hoeveelheid van symptomen, wijdverspreidheid en mate van de hypermobiliteit bepalen dan of er sprake is van HMS (of bijv. EDS). Bij afwezigheid van pijnklachten is het vooral een kwestie van zoeken naar andere aanwijzingen. Bijvoorbeeld een positieve familiegeschiedenis. Of een rekbare huid, vaak blauwe plekken, lelijke littekens na verwonding, niet reageren op lokale verdoving, een lange en dunne bouw waarbij je armen en benen veel langer zijn in verhouding. Heb je naast luxaties van de knieschijf nog andere luxaties gehad, of regelmatig andere letsels zoals verstuikingen, kneuzingen of slijmbeurs- of peesontstekingen? Of bepaalde vergroeiingen, bijv. klompvoeten of heupdysplasie (gehad), een kippen- of trechterborst, scoliose? Verzakkingen, zoals van blaas, darmen of baarmoeder, hart- of andere interne problemen? Een verminderde botdichtheid, ben je erg bijziend of heb je andere oogproblemen? Heb je wel eens een klaplong gehad? Hoe was je motorische ontwikkeling als kind, en hoe functioneer je nu? Heb je beperkingen, of bepaalde hulpmiddelen nodig? Ik noem nu even heel wat dingen op, ook symptomen die niet horen bij HMS maar wél bij andere bindweefselafwijkingen. En omdat er ook andere mogelijke oorzaken zijn van hypermobiliteit, kunnen hele andere symptomen, die dus niet met het bindweefsel te maken hebben, ook relevant zijn. Bindweefsel zit niet alleen in de gewrichtsbanden en de huid, maar ook in o.a. botten, bloedvaten, spieren en alle holle organen. Afhankelijk van het type bindweefsel dat is aangedaan, kunnen er allerlei problemen ontstaan. De plaatsen waar de klachten zich uiten en de mate waarin is belangrijk bij het stellen van een eventuele diagnose én voor het opstellen van een behandelplan. Genezing is niet mogelijk, maar het kan wel zinvol zijn om met fysio- of ergotherapie te werken aan een beter functioneren. De juiste behandeling bij nog relatief milde klachten kan zelfs in bepaalde situaties ergere problemen in de toekomst voorkomen, hoewel er ook aspecten van de aandoening zijn die zich nauwelijks laten beïnvloeden met therapie. Soms kunnen hulpmiddelen of in het uiterste geval een operatie dan uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meeste informatie

Andere antwoorden (2)

mijn neefje heeft deze ziekte, vroeger kon hij ook alle kanten op met armen en benen, toen was het nog niet pijnlijk. Later werd dat het wel. Ga naar je huisarts en laat je indien nodig doorverwijzen, neem dit serieus. Mijn neefje heeft nu betere en slechtere perioden, vaak zit hij in een rolstoel, maar er zijn ook momenten dat hij kan lopen en fietsen. Laat je onderzoeken, zodat je zoveel mogelijk hulp en ondersteuning hierbij krijgt en leert hiermee om te gaan. Bepaalde klachten in de toekomst kunnen voorkomen worden, door goede begeleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker even lang de huisarts, helemaal als er gewrichten uit de kom schieten. Die kan met een paar kleine (niet pijnlijke) handelingen zien of je hypermobiel bent. Als je niet zo veel last heb kan je heel goed met Fysio de omliggende spieren sterker te maken (zodat gewrichten meer op hun plek blijven).
Naast bovenstaande reacties merk je vooral dat je gewrichten plots uit de kom kunnen schieten zonder aanwijsbare oorzaak.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/113496-hypermobiliteitssyndroom.html