waarschijnlijk krijg ik de diagnose fibromyalgie, hoe laat je dan jezelf gedeeltelijk afkeuren?

De vraag zegt het al? al jaren kamp ik met lichamelijk problemen zoals altijd moe zijn, overal pijn, hoofdpijn ga zo maar door. Nu word ik doorgestuurd naar een reumatoloog. Als de diagnose word vastgesteld op fibromyalgie wat dan? ik heb nog nooit 5 volle werkdagen kunnen werken in-verband met lichamelijk het niet aan kunnen. Maar heb dat geld wel nodig hoe kan ik mij dan laten afkeuren? Ik heb momenteel geen werk en heb nog 1 keer ww, en kan volgende week mijn inval contract tekenen die over twee weken pas ingaat. Wat nu?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb idd al heel lang klachten begon als sind ik 17 a 18 ben, maar dat valt moeilijk te bewijzen want ben ook gewoon vaak over mijn strepen heem gegaan en gewoon doorgezet. Maar de afgelopen paar maanden zijn de klachten verdriedubbelt. Ik heb nog recht op 1 x een uitbetaling voor mijn ww, alleen ben ik inmiddels op gesprek geweest voor een inval baan (pedagogisch medewerkster) en die heb ik gekregen. moet alleen het contract nog tekenen alleen ik weet niet of ik daar wel goed aan doe om die te tekenen, omdat als ze mij gaan inzetten ik mijn werk niet kan doen op dit moment en dat ik dan al in de eerste week mij waarschijnlijk ziek moet melden. Ook heeft de huisarts een vit d tekort ondekt en daar heb ik nu een drankje voor gehad en pilletjes. Wij hebben financieel gezien het geld echt wel nodig wij hebben last van de crisis dus what to do?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
13K
ronron1212
10 jaar geleden
Als je zou worden afgekeurd gaat dat toch op basis van je gewerkte uren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom ga je niet opzoek naar een ander soort werk. Wat minder belastend is. Ik merk ook dat full-time baan hebben te zwaar is voor mij. Maar weet ook dat een ander type baan, waarbij ik meer kan bewegen stukke beter voor mij is. Ik zal wel moe blijven, maar zal minder last van mn lichaam hebben.
Dus ik ben dan aan het uitvogelen, wat dat zal zijn.
Ik kan het niet veroorloven om me te laten afkeuren. Dus ik doe er alles aan te blijven werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer zijn je klachten precies begonnen, en sinds wanneer zijn je klachten zo heftig dat je niet meer fulltime kon functioneren (school of werk maakt niet uit daarin)? Ik leg in mijn antwoord uit dat je niet verzekerd bent voor de ziektewet en dus ook niet voor de WIA als je nu niet werkt, dan zou Wajong de enige arbeidsongeschiktheidsregeling zijn waar je mogelijk voor in aanmerking komt. Maar het is dan nogal van belang wanneer je beperkingen je echt arbeidsongeschikt maakten, en of je dat ook kunt aantonen. Wat voor soorten werk heb je tot nu toe gedaan, en waar loopt het precies op vast, als ik vragen mag? Als je het goed vindt, wil ik graag meedenken. Je situatie qua werk is me nog niet helemaal duidelijk trouwens. Je hebt nog één keer WW, zeg je, wat bedoel je daarmee? Dat je nog één uitbetaling krijgt? Het is namelijk wél mogelijk om je vanuit de WW ziek te melden namelijk. Dat zou betekenen dat je nu nog nét WEL verzekerd bent voor de ziektewet en je je dus voor het aflopen van je WW-uitkering nog ziek zou kunnen melden. Dan moet je wel duidelijk nu zieker zijn dan toen je WW begon en dat ook aan kunnen tonen. En wat voor werk ga je doen op invalbasis straks, en hoeveel denk je daar te kunnen gaan werken? Denk je dat fysiek wel aan te kunnen, of is het een soort noodsprong omdat je WW afloopt straks?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb een spw diploma en ander werk is eigenlijk geen optie. Heb over al pijn, lang staan kan niet, lang zitten niet, tillen niet, krachtverlies in mijn handen en benen. Veel hoofdpijn dus ja wat voor baan is dan een optie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het aanvullen van de vraag en beantwoorden van mijn vragen. Allereerst je vraag van hierboven: wat dan nog een optie is? Ik weet het niet. Maar - even heel lullig gezegd - pijn in zichzelf 'telt' niet mee bij het UWV. Je moet echt kunnen aantonen dat je dóór die pijn bepaalde dingen niet kúnt. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook een aandoening waarbij één van de problemen die ik ervaar is dat ik veel pijn heb in bijna alle gewrichten. Ik heb zelf een Wajong uitkering, maar mijn pijnklachten waren in de beoordeling amper relevant. Het ging erom dat ik functioneel gezien zo weinig kan, dat er geen zinvolle functies meer over zouden blijven. Nu ben ik het daar ook niet volledig mee eens omdat ik best een aantal uur per week kan werken en dat ook heb gedaan (zit nu helaas weer zonder) maar het is wel waar dat er functioneel niet zo heel veel overblijft als je mijn beperkingen op een rijtje zet. Maar ik kan met enige aanpassingen een computer bedienen en minimaal een halve dag rechtop zitten, dus dan komen er al heel wat functies onder bereik. Maar wat je met jouw beperkingen nog kunt qua werk, is aan de bedrijfs-, of verzekeringsarts om te beoordelen, eventueel in samenspraak met de arbeidsdeskundige. Jouw vraag hier was hoe je daar komt, bij zo'n beoordeling. In jouw geval lijk je twee opties te hebben: de eerste is het aanvragen van Wajong, daarvoor moet je zelf een formulier insturen. Je moet dan dus wel kunnen bewijzen dat je op je 17e al arbeidsongeschikt was. Let wel: het gaat er dus niet om dat je kunt bewijzen dat je al klachten had op je 17e, maar je moet dan kunnen aantonen dat je op je 17e al niet in staat was om (volledig) te werken of naar school te gaan. Ik ken jouw situatie niet en weet niet in hoeverre je klachten op die leeftijd je echt al gehandicapt maakten, dus kan dat niet beoordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De andere optie staat nu onder veel meer tijdsdruk, en dat is je ziekmelden vanuit de WW. Aangezien je aangeeft dat juist de laatste tijd je klachten enorm verergerd zijn, lijkt me dat best reëel. Je zult dan worden opgeroepen op het spreekuur van de ziektewet-arts, en die beoordeelt dan de mogelijkheden om weer aan het werk te gaan. Als die mogelijkheden er twee jaar lang niet blijken te zijn en alle opties zijn uitgeput, zal aan het einde van die periode van twee jaar een WIA-beoordeling volgen, Afhankelijk van de mate van je beperkingen en hoe die je mogelijkheden tot werken beïnvloeden, kan het zijn dat je dan (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt wordt bevonden. Tenslotte kun je natuurlijk ook je contract tekenen, gaan werken, en zien hoe het gaat. Als het niet lukt, kun je je alsnog ziekmelden. Als dat bijv. nog binnen de proeftijd is, is het traject in principe hetzelfde als bij ziekmelding vanuit de WW. Nog even iets anders, maar je geeft aan dat je bent doorverwezen naar de reumatoloog en dat je klachten enorm zijn toegenomen: geef ook niet te snel op hé? Ik weet niet wat je al aan behandelingen hebt gehad, maar er zijn echt wel mogelijkheden om minder klachten te hebben en beter te functioneren. Zolang het werken niet lukt, heb je - zoals je verzekerd bent - recht op ziektewet. Maar 'afkeuring', oftewel een arbeidsongeschiktheidsbeoordeling, is pas aan de orde als je twee jaar ziek bent. Hoe vervelend een verergering van klachten ook is, het feit dat werken nú niet lukt, hoeft nog niet te zeggen dat je echt nooit meer zult kunnen werken.

Antwoorden (3)

Je kunt geen maatregelen nemen om jezelf geheel of gedeeltelijk te laten afkeuren, het UWV vraagt namelijk ook de informatie op bij de behandelend specialist en aan de hand van zijn bevindingen en die van de specialist neemt hij een beslissing.

Wens je wel veel sterkte, het zal niet makkelijk zijn om met fibromyalgie afgekeurd te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als ze nooit 5 dg heeft gewerkt kun je toch nu nooit voor 5 dg geld krijgen?
Neem contact op met het UWV werknemers, daar kun je je ziek melden, ook als je geen werk hebt en vragen om een keuring, dit kan ook vrijwillig tegen betaling.
Als je deze klachten al had voor je zevenentwintigste jaar, heb je misschien recht op Wajong.

Toegevoegd na 19 minuten:
De kans dat je afgekeurd wordt is erg klein, maar niet uitgesloten, schakel je behandelend arts in voor goede informatie over je gezondheidstoestand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je geen werk hebt, kun je je niet ziekmelden. Je bent dan immers niet verzekerd voor de ziektewet. Als VS nog WW ontvangt, kan ze zich inderdaad wél ziekmelden vanuit de WW. Het is me niet helemaal duidelijk wat ze bedoelt met "nog 1 x WW hebben", ik dacht er pas later aan dat ze daar mogelijk mee bedoelt dat ze nu in de WW zit en dat ze nog één betaling moet krijgen voor de uitkering stopt. Dan zou ze inderdaad wél verzekerd zijn voor de ziektewet. Alleen kan ze zich dan alleen ziekmelden als haar klachten duidelijk erger zijn dan toen de WW begon, als het gaat om al langer bestaande klachten dan zal en ziekmelding net voor beëindigen van de uitkering gezien worden als een strategische melding en word de ziektewet-uitkering direct weer beëindigd zodra ze bij de arts is geweest. Wajong zou eventueel wél kunnen inderdaad, dan zou ze moeten aantonen dat haar klachten al voor haar 17e verjaardag of tijdens haar studie maar voor haar 30e zijn ontstaan. Maar zoals je zelf aangeeft is het allemaal erg lastig, want dan moet je aantonen dat je een x-tal jaren geleden arbeidsongeschikt was, terwijl ze in die jaren misschien wel gewoon werkte. Al was dat gedeeltelijk, het is bijzonder moeilijk om over een periode dat je werkte, aan te tonen dat je dat eigenlijk helemaal niet kon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begreep ook dat ze nog 1 uitbetaling van de ww ontvangt. En zich dus ziek kan melden. Een vrijwillige keuring kan je ook helpen je mogelijkheden te vergroten, bijv aanvulling op uitkering of een SWB verklaring te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SFB-status dacht ik inderdaad ook aan. Maar zodra iemand niet meer onder het UWV valt voor ziektewet of andere uitkeringen, is de gemeente daarvoor verantwoordelijk. Net als voor de uitkering dus. Afhankelijk van hoe het nu precies zit met dat WW-recht zou VS dus eventueel nog verzekerd kunnen zijn en via een ziekmelding komt ze dan vanzelf op het spreekuur van de ziektewet-arts. Alleen moet er dan dus wel een duidelijke toename van klachten zijn. Aangezien VS schrijft dat zij deze klachten al veel langer heeft, vermoed ik dat ze eerder onder de gemeente zal vallen straks. Tenzij er recht bestaat op Wajong. Ik hoop dan ook dat ze snel reageert op eerdere vragen in de reacties, dat geeft hopelijk wat meer duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Lies. Maar zolang er een kansje is, moet je dat aangrijpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker, daar heb je helemaal gelijk in. Ik kom alleen veel onwetendheid tegen over ons arbeidsongeschiktheid stelsel. Het feit dat het een verzekering is en dat je dus niet vanuit een situatie waarin je niet werkt een WIA-beoordeling kunt aanvragen, blijkt weinig bekend te zijn. Ook het principe van compensatie voor loonderving en hoe een uitkering berekend wordt is bij veel mensen onbekend. Zo denken veel mensen nog altijd dat als je je eigen werk niet meer kunt doen, je een uitkering kunt krijgen. Een taxichauffeur met epilepsie mag dan misschien geen taxi meer rijden, maar als de ziekte onder controle is kan hij prima volledig werken in een andere functie - om maar eens een voorbeeld te noemen. Ik heb daarom wel eens last van een soort voorlichtingsdrang.
Allereerst wordt een uitkering niet toegekend op basis van een diagnose: het gaat om je beperkingen. Hooguit kan een diagnose de verzekeringsarts helpen je beperkingen in een kader te plaatsen en zo al dan niet aannemelijk te vinden. Maar het draait om de vraag of jij met je beperkingen nog werk kunt doen of niet.

Je geeft alleen aan niet te werken. Dat betekent dat je niet verzekerd bent voor de WIA (arbeidsongeschiktheidsregeling). Als je werkt en je wordt ziek, en na twee jaar ziektewet ben je nog altijd niet in staat om eigen óf ander werk te hervatten, volgt een WIA-beoordeling. Dat een vrij theoretische beoordeling, waarbij simpelweg op basis van beperking X, Y en Z (bijv: kan slechts een half uur achter elkaar staan of lopen, mag niet te zwaar tillen en kan beperkt boven het hoofd reiken) wordt gekeken welke soorten werk iemand met die beperkingen nog kan doen. Het gemiddelde van wat je met die functies kunt verdienen is je 'verdiencapaciteit'. Is die veel minder dan wat je verdiende toen je ziek werd, volgt een - gedeeltelijke - toekenning van een uitkering. Maar vaak zijn er nog veel functies die iemand wél kan. Gelukkig maar, al is zeker in deze tijd de praktijk van het vinden van een passende functie soms bijzonder moeilijk.

Zoals gezegd: bovenstaande gaat niet op in jouw geval omdat je niet werkt. De enige andere mogelijkheid van een arbeidsongeschiktheidsuitkering zou dan Wajong zijn. Ik zie dat je 24 bent, dus heel vergezocht is dat niet. De berekening van je verdiencapaciteit is dan vergelijkbaar, maar in plaats van je laatstverdiende loon wordt dat vergeleken met het wettelijk minimumloon. Je komt in aanmerking voor Wajong als je kunt aantonen dat je óf op je 17e al arbeidsongeschikt was, óf dat je dit daarna tijdens een vervolgopleiding bent geworden. Je zou dit kunnen proberen aan te tonen als je bijvoorbeeld al nooit fulltime naar school kon, of heel vaak ziek thuis was. Een aanvraagformulier kun je vinden op de site van het UWV. Als de klachten pas beperkend zijn geworden toen je al ruim van school was, kom je niet in aanmerking voor Wajong. Denk er verder aan dat het heel moeilijk is om nu aan te tonen dat je zeven jaar geleden niet kon werken. Als je niet in aanmerking komt voor Wajong, maar je kunt door je beperkingen niet minstens het sociaal minimum verdienen en hebt ook geen partner die kan werken, kun je WWB (Bijstand) aanvragen. Indien nodig kun je dan een vrijstelling van de sollicitatieplicht krijgen op medische gronden.