Kan je besmet geraken met HIV-virus als iemand met aids in zeewater bloed verliest?

Stel als iemand met aids bloed verliest in zeewater; is dat virus niet besmettelijk dan???

Zo niet, kan iemand dit dan verklaren hoe en waarom niet?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet inderdaad echt duidelijk contact in de zin van uitwisseling van lichaamsvloeistoffen hebben, wil je besmet kunnen raken. Zelfs als je bijvoorbeeld zelf een klein wondje hebt aan je hand, is de kans op besmetting wanneer je de wond van iemand met HIV verzorgt, extreem klein. Dan moet je haast de beide wonden flink op elkaar gaan wrijven (en moeten de wonden ook echt duidelijk open zijn, dus niet een klein sneetje ergens of een krab van een kat, dat is veel te klein) wil je echt risico lopen. Naast het risico van bloedtransfusies (die natuurlijk goed worden gecontroleerd) is het enige reële besmettingsgevaar in het dagelijks leven het delen van vieze naalden voor intraveneus gebruik en seksueel contact. Voor aanraking, zoenen, via-via contact met speeksel of bloed hoef je allemaal niet bang te zijn.

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Het gaat om direct contact van de zieke persoon met jouw lichaamsvloeistoffen. Dus als bijvoorbeeld dat bloed meteen op jouw open wondje terecht komt, zonder tussenkomst van iets anders. Het is in dit geval al lang door het zoute water verdund en ontsmet.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je kunt het hiv-virus niet krijgen door:

huidcontact (bijvoorbeeld handen schudden)
tongzoenen
gebruik van het toilet en andere gebruiksvoorwerpen
Uit hetzelfde kopje drinken
hoesten of niezen
etenswaren
zwemwater en sauna's
Insectenbeet

Toegevoegd na 8 minuten:
De verklaring heeft te maken met de concentratie van het virus om een infectie te kunnen veroorzaken.
Het virus (hiv) kan zich bevinden in bloed, speeksel*, sperma en voorvocht, vaginaal vocht en moedermelk.

Hoewel het virus dus in speeksel kan voorkomen, is de concentratie te laag om een infectie te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt helemaal niet besmet raken met HIV want het is niet eens aangetoond dat het überhaupt bestaat. Er zijn alleen een paar vage foto's van iets dat een virus zou kunnen zijn. En zelfs als het bestaat is het niet schadelijker dan een alledaags griepvirus. De hele clue achter hiv/aids is dat het makkelijker is om iets een ziekte te noemen dan de daadwerkelijke oorzaak aan te pakken. Letterlijk staat de term aids ook voor zoiets als verzwakt immuun systeem. In Afrika heb je dus armoede » weinig/slechte voeding en onhygiënische omstandigheden » "aids" symptomen. Nu denk je wellicht maar hier komt het ook voor maar alle aids tests testen niet op de aanwezigheid van het hiv virus maar meten hoe sterk je immuun systeem op dat moment is. Zo'n test kan dus ook positief uitslaan als je de griep hebt. Maar mensen gaan er toch dood aan? Nee mensen gaan dood aan de medicijnen wat doorgaans gewoon een mislukt chemokuurtje is wat ze zo toch nog weten te verkopen. Nu hebben ze de dosis de laatste jaren steeds verlaagd en claimen nu dat er betere medicijnen zijn.

Zo is er nog veel meer over te vertellen maar daar zijn ook mooie documentaires over. Zie bv house of numbers hieronder.