Hoe ga ik om met (steun ik) mijn beste vriendin die net te horen heeft gekregen dat ze borstkanker heeft?

Geen idee wat ik kan doen. Voel me machteloos. Waar heeft ze behoefte aan? Hoe ga ik om met mijn verdriet? Hoe steun ik haar het beste?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Het beste antwoord

Allereerst spijt het mij voor je vriendin. En ook voor jou natuurlijk. Ik heb zelf meerdere malen in een soortgelijke situatie gezeten. Je bent echter niet alleen!

"Hoe kun je nu iemand die kanker heeft het beste steunen? Helaas is daarover nauwelijks iets algemeens te zeggen. Geen mens is hetzelfde en dat geldt ook voor mensen met kanker. Toch is er wel een ding wat eigenlijk altijd goed is: praat erover. Van kanker verzwijgen is nog nooit iemand beter geworden... Maar het vraagt moed om erover te beginnen. Zeker als de persoon zelf zwijgzaam is. Zeg dan alleen maar dat u ook niet weet waar te beginnen. Maar dat u graag tot steun wilt zijn. En of hij of zij kan aangeven hoe dat het beste kan. Dat opent al een wereld aan mogelijkheden".

"Kankerpatiënten zijn vaak moe. Een praktisch helpende hand kan dan van grote waarde zijn. Die vermoeidheid kan bovendien nog jaren nadien aanhouden. Begrip daarvoor is onbetaalbaar. Maar let op: ook voor u ligt overbelasting op de loer. Partners van mensen met kanker krijgen vaak een zware rol toebedeeld: verzorgen, steunen, taken overnemen en zelf sterk blijven. En alle aandacht van de buitenwereld gaat ook nog eens naar degene met kanker... Dat alles kan leiden tot stille vermoeidheid".

Er zijn een aantal instellingen die ook mensen ondersteunen die te maken hebben met een dierbare die kanker heeft.

Vicky Brown huis in Den Bosch: www.vbrownhuis.nl

• Het Helen Dowling Instituut in Utrecht: www.hdi.nl

• Het Taborhuis in Groesbeek en Nijmegen: www.taborhuis.nl

• Voor een inloophuis in uw regio: www.verenigingfink.nl

• Instelling PsychoSociale Oncologie www.ipso.nl

http://www.tegenkanker.nl/kanker/ik-ken-iemand-met-kanker.html

Er is ook een lotgenoten forum. Hier zitten ook geliefden en naasten van kankerpatienten op. Wellicht heb je er wat steun aan. Veel sterkte voor je vriendin en jou wens ik ook de kracht haar bij te staan.

http://www.fora.diagnosekanker.nl/lotgenoten/viewtopic.php?f=40&t=3356
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zorg dat je er bent voor haar, niet alleen door met haar te praten over haar angsten en onzekerheden, maar ook door haar afleiding te bezorgen door iets leuks te ondernemen.
Verder ga je na deze mededeling de medische mallemolen in, met onderzoek na onderzoek.
Wellicht vind ze het heel fijn als je dan meegaat, niet alleen voor steun, maar twee horen en onthouden meer dan een.
Sterkte voor jou en je vriendin!
10 jaar geleden
Vertel haar dat je er voor haar wil zijn. Dat ze naar jou toe kan komen voor steun en een praatje. Doe ook "gewoon" tegen haar. Niet alleen maar zielig en over haar ziekte dingen. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige die je dat kan vertellen is je vriendin zelf. Geef haar even de tijd om het zelf te beseffen, en vraag haar dan wat ze wil:
sommige mensen willen er juist over praten, en schrijven hun hele facebook vol, anderen willen er juist niet over praten, of maar met bepaalde mensen.
En wat ze ook beslist, jij zult je daar aan aan moeten passen
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Uit eigen ervaring voel ik met je antwoord mee........