Is de kans groot dat je allergisch bent voor ratten als je ook allergisch bent voor katten?

Mijn jongste zoon is zeer allergisch voor katten. Bij het onderzoek bleek dat het een ziekenhuisopname kan worden als hij bij iemand met katten logeert. Nu na een paar jaar kunnen we met cetirizine logeren bij mijn zwager met een kat (kat komt niet in de slaapkamer).

Nu wil mijn oudste zoon een ratje en daar is mijn jongste zoon nog nooit mee in aanraking geweest dus dan kan hij daar toch ook niet allergisch voor getest zijn? Is de kans groot dat hij daar wel allergisch voor gaat worden want het is niet de bedoeling dat hij voortaan altijd cetirizine gaat slikken of dat de rat weg moet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
7.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak zijn de haren of de huidschilfers de bron van de ellende; vaak komen allergieën in combinatie voor. De kans is dus aanwezig dat je zoon allergisch is voor haren/huidschilfers van veel meer dieren. De enige manier om er achter te komen is door het uit te proberen.

Het beste antwoord

Allergie is een overdreven bescherming van het lichaam, tegen iets waarvan het denkt dat het gevaarlijk is voor ons. Dit kan ook voor stoffen zijn die helemaal geen gevaar zijn voor ons, bv melk Summier uitgelegd.
Iedere allergie is dan ook verschillend. Daarom dat het niet wil zeggen, dat je kind allergisch is voor ratten dat het dan automatisch ook allergisch is voor andere dieren. Allergisch voor een rat is dan ook te algemeen. Allergisch voor iets van de rat is dan beter. Bv Hij is allergisch voor het haar van de kat, of van de urine enz. Maar gemakshalve wordt gezegd allergisch voor de rat.
Uw kind kan ook allergisch zijn voor bv haar in het algemeen. Hierdoor kan hij dan ook allergisch zijn voor de rat of de en de kat. Met allergieen moet je wel oppassen en is het beter dat je eens naar de dokter gaat, waar dat ze door testen kunnen vaststellen waaraan uw kind allergisch is.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje beter de vraag lezen zou wel prettig zijn: hij is getest (daardoor weten wij dat het met katten zeer ernstig is) en hij is niet allergisch voor ratten maar dat kan voor zover ik weet niet want hij is nog nooit met een rat in aanraking geweest en je wordt pas allergisch na contact met het allergeen. Je kunt niet allergisch reageren op een wesp bij de allereerste wespensteek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zoon zo heftig reageert :( op katte haar ! Bespreek het met je arts . Leen evt een rat , maar hou het in de gaten . Succes .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ratten zijn groepsdieren dus hou ze alsjeblieft met 2. Ik zou raad aan een dierenarts en/of dokter vragen. Ken je niemand die ratjes heeft?? Of je kan eens naar de opvang gaan en veagen of je eens zo'n diertje op proef mag hebben voor bv een weekje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou ik zomaar niet zeggen dat je bij het eerste contact niet allergisch kunt reageren. Je weet nooit niet op wat hij gaat reageren van de rat en dan zomaar zeggen dat hij niet allergisch is voor ratten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je begrijpt het niet jumper, als je nog nooit een wespensteek hebt gehad kun je de eerste keer niet extreem allergisch reageren. Het kan de keer erna wel je dood betekenen. Mijn zoon is nog nooit bij een rat in de buurt geweest dus als ik hem een uurtje met een rat laat spelen kan hij daar niet meteen allergisch op reageren. Koop ik dan een rat dan kan het dus wel mis zijn. Ik zeg dus helemaal NIET dat hij niet allergisch is voor ratten, wat een vreemde conclusie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp het wel, maar jij begrijpt niet dat je niet weet waarvoor uw kind allergisch is.
Jij gaat van de mening uit dat het eerste contact met de rat geen problemen gaat opleveren omdat hij nog nooit in kontakt is geweest met een rat. Jij bedoeld rechtstreeks contact. Maar er is ook de mogelijkheid van onrechtstreeks contact, waar je geen weet van hebt.
Het kan bv zijn dat er in de buurt van je huis ratten wonen. Kindje speelt buiten zonder en komt in contact met uitwerpselen van de rat.
Dit kan onbewust gebeuren. Resultaat je koopt een rat maar je kind reageert toch allergisch.
Mischien is je kind allergisch voor iets dat zowel katten als ratten hebben, bv haar, urine.
Stel dat je kind allergisch is voor ammoniak. Ammoniak dat je in urine vind. Dan zou het wel eens kunnen zijn dat ze allergisch is voor 1 bepaalde persoon, omdat deze zijn handen niet wast na het toilet.
En zo kan je nog duizende situaties hebben.
Zou toch eerst een test laten doen op ratten, want ook bij het eerste contact kan het goed prijs zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij zegt dat ik ZOMAAR zeg dat hij niet allergisch is voor ratten! Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg alleen dat het zo kan zijn dat hij na een week last kan krijgen van de ratten van zijn broer en dat hij ALLANG een test heeft gehad op alle soorten allergieën en toen was hij niet allergisch voor ratten. Ik bedoel juist al die tijd te zeggen dat ik niet durf te vertrouwen op die test maar jij draait het de hele tijd om. Ik wil juist helemaal niet zomaar aan ratten beginnen juist voor de teleurstelling voor beide kinderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verder zeg je dat het bij het eerste contact al goed prijs kan zijn maar daar gaat het niet om. Ik wil voorkomen dat het juist na een week totaal mis gaat omdat hij dan de allergie heeft kunnen opbouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij zegt dat hij bij een eerste contact met een rat geen allergische reactie kan hebben. Dus ja jij beweerd dat hij niet allergisch is of kan zijn,
Je zegt dat hij een test heeft gehad op alle soorten allergie: Dit is gewoon onmogelijk omdat er ontelbare allergieën zijn. Met allergieen weet je nooit niet wanneer ze kunnen toeslaan. Ze kunnen ook ieder moment verdwijnen en dan spreek ik niet van de symptomen. Als je de dokters en de testen niet vertrouwd, wat uw goed recht is, twijfel dan niet en begin er dan niet mee.
Wel moet je oppassen dat je kinderen niet in een isolement komen door overbescherming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het IDEE dat iemand denkt dat ik dokters en testen niet vertrouw... jij begrijpt echt totaal niet wat ik bedoel te zeggen, ook je antwoord maakte duidelijk dat je mijn vraag niet begrepen hebt. Isolement en overbescherming? Je kunt niet meer fout zitten hoe je over mij denkt. Ik ga zelfs logeren bij mijn zwager met ons gezin op 250 km verderop.... hoe durf je het over overbeschermen en isolement te hebben? LEES eens goed wat iemand probeert te zeggen en trek niet zo snel conclusies want wat je nu zegt slaat echt helemaal nergens op. Nogmaals: ik denk juist WEL dat hij allergisch kan zijn voor ratten maar dat ik dat niet meteen zeker weet bij 1 contact. Niet zeker weten betekent dat hij wel heel erg ziek kan worden maar die kans is niet zo groot bij het eerste contact.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb geschreven dat je wel moet OPPASSEN, maar heb niet gezegd dat je uw kind overbeschermd, Het gevaar zit er altijd in dat men door terechte angst, lees goed terechte angst dat je gaat overbeschermen. Dus ik denkt niet of zeg niet dat jij nu overbeschermd.
Hier enkele uitspraken uit verschillende reactie van u - hij is niet allergisch voor ratten

ik denk juist WEL dat hij allergisch kan zijn voor ratten

Jij zegt dat ik ZOMAAR zeg dat hij niet allergisch is voor ratten! Dat zeg ik helemaal niet je wordt pas allergisch na contact met het allergeen. - Ik bedoel juist al die tijd te zeggen dat ik niet durf te vertrouwen op die test Het IDEE dat iemand denkt dat ik dokters en testen niet vertrouw… Allemaal tegenstrijdigheden die je hier schrijft en ik zou verkeerd lezen......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als we IRL tegenover elkaar zouden zitten was het een stuk gemakkelijker gegaan. Hij is niet allergisch getest op ratten. Dus op dit moment is hij NIET allergisch voor ratten (ik kan nu namelijk niet zeggen dat hij wel allergisch is toch). Na contact met ratten kan dat anders zijn. Ik zeg daarmee dat hij best allergisch kan testen NA contact met ratten maar nu is dat dus niet gebeurt bij de test. Ik durf dus niet te vertrouwen op de uitkomst van de test en te zeggen dat hij NIET allergisch is of kan worden voor ratten. Dat heeft niets te maken met artsen en testen niet vertrouwen maar met kennis over WAT je precies test bij een allergie. Jij zegt dat ik moet oppassen dat mijn kinderen niet in een isolement komen DOOR overbescherming. Als je goed leest stel je daarmee dat mijn kind overbeschermd wordt (het idee!) en dat ik vooral moet oppassen dat hij DAARDOOR niet in een isolement komt. Kom op zeg, hij is net terug van een sportkamp!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik zeg oppassen, dan is er nog niets gebeurd.
"Je moet oppassen dat je u niet verbrand" wil niet zeggen dat je u verbrand hebt.
Wat ik bedoel is dat je soms onbewust zaken doet. Met goede bedoelingen maar die bepaalde gevolgen kunnen hebben.
Het feit dat je uw kind op sportkamp stuurt, wijst aer al op dat hij niet wordt overbgeschermd. m
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even mijn reactie afmaken Maar blijf op uw hoede. Het is inderdaad niet gemakkelijk te communiceren via deze weg over zulk onderwerp. Denk er aan dat onze reakties vrijblijvend zijn. Deze worden met de beste bedoeling gegeven en dit gebeurd in onze vrije tijd. Denk er dan aan dat sommige zaken erg agressief overkomen.
Ik maak daar geen probleem van omdat ik dit gewent ben op andere forums. Maar veel mensen knappen af op zulke reacties van de vraagsteller. Wij zijn hier niet om u de les te spellen, maar spreken door middel van eigen ervaring. Bv als ik jong was woonden er over mij een gezin met 2 zonen. Het verste dat die kinderen mochten komen was de dorpel van de voordeur. Zij vonden het een slechte invloed dat hun kinderen met ons zouden spelen. Zij hebben dat met de meest goede bedoelingen gedaan vanuit hun standpunt en met de grootste ouderliefde. Resultaat is nu wel dat deze twee broers al meer tijd doorgebracht hebben in dan buiten de gevangenis. Vandaar mijn bezorgdheid. Hun jeugd is zo snel voorbij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeg mij alsjeblief WAAR je iets hebt gelezen dat jou doet zeggen dat ik moet oppassen voor overbescherming van mijn kinderen. Het is echt te belachelijk voor woorden als je mij zou kennen en ja ik heb er moeite mee dat een wildvreemde dat op basis van wat informatie denkt. Jij moet ook oppassen met dat soort uitspraken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Belgie wordt "je" gebruikt in een algemene vorm, tegen over iedereen
Het woord gij of jij woord aanwijzend en persoonlijk gebruikt
Daarom heb ik" je" gebruikt omdat ik iedereen die dit leest wou waarschuwen.
Uit eigen ervaring zoals in mijn vorige reactie blijkt.
Als je een halve eeuw op deze aardkloot vertoefd dan heb je al wat levenservaring verzameld'.

Andere antwoorden (2)

Je zou eens met je jongste zoon naar een dierenwinkel kunnen gaan waar ze ratjes hebben en hem er even mee laten spelen zodat hij er goed mee in aanwezigheid is en dan eens kijken of er symptomen ontstaan, of niet.

Indien wel dan weet je dat hij daarvoor allergisch is op dit moment, komen er geen reacties dan hoef je je geen zorgen te maken en kun je voor je oudste een leuke rat kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt dus niet, als je nog nooit in aanraking bent geweest met een rat word je bij het eerste contact niet meteen ziek. Fout advies dus want als ik dan een rat ga kopen kan het alsnog helemaal verkeerd gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie zegt dat je kind nog nooit rechtstreeks of onrechtstreeks in aanraking is gekomen met een rat.
Ik vind het nu bepaald ook geen goed idee om naar een dierenwinkel te gaan. Als er reacties zijn weet je nooit niet hoe erg. Voor het zelfde geld sterft hij ter plaatsen, want het kan zeer snel gaan.
Als er moet getest worden moet dat onder medisch toezicht
Waarom zou je het risico nemen?
Misschien kun je ook een andere keuze maken: BV een Baardagaam! Geeft geen allergieën en lun je supertam maken!

Toegevoegd na 44 seconden:
lun moet zijn kun!