Welke vormen van huidkanker kan je oplopen als gevolge van beschadiging van UV-stralen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

In principe zou je de meeste vormen op kunnen lopen, maar zoals het volgende stukje aangeeft, zijn er eigenlijk maar drie belangrijke vormen:

"Er bestaan meerdere vormen van huidkanker. Hierna worden de drie vormen genoemd die het belangrijkst zijn. Het basaalcel-carcinoom is de meest voorkomende (+ 80% vaan alle huidkanker) en goed te behandelen vorm van huidkanker, die vrijwel nooit uitzaait, maar wel lokaal kan doorgroeien.

Het spinocellulair-caricinoom is een minder vaak voorkomende (+ 10% van alle huidkanker) en soms ernstige vorm van huidkanker, omdat deze vorm op den duur wel kan uitzaaien.

De ruwe plekjes die door zonlicht kunnen ontstaan en veel voorkomen bij mensen die zich overmatig aan zonlicht blootstellen, worden actinische keratosen genoemd. Deze plekjes kunnen soms voorlopers van deze vorm van huidkanker zijn.

De relatie tussen deze twee vormen van huidkanker (basaalcel-carcinoom en spinocellulair-carcinoom) en blootstelling aan ultraviolet licht (zowel UVB- als UVA-licht) wordt door vele onderzoekers (zeer) waarschijnlijk geacht.

Het melanoom (kwaadaardige moedervlek) is eveneens een minder vaak voorkomende vorm van huidkanker waarbij uitzaaiingen kunnen optreden. Bij vroegtijdige behandeling is ook bij deze vorm het vooruitzicht gunstig. Bij deze vorm lijkt met name verbranding met blaarvorming op de kinderleeftijd bij een zonlichtgevoelige huid een ongunstige invloed te hebben, d.w.z. dat het risico op het ontstaan van een melanoom op volwassen leeftijd kan worden vergroot."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord! Dikke +