In hoeverre werkt mijn schildklier te langzaam?

Ik heb laatst een bloedonderzoek gehad. Nu blijkt dat ik een te langzaam werkende schildklier heb. Toen ik vroeg, in hoeverre is hij te traag (een beetje of juist veel langzamer) zei de assistente dat ik 5.18 heb. Tja, dat zegt me weinig. Weet iemand wat dit inhoudt? Wat is dan 'normaal'?

Heel graag een antwoord, wil natuurlijk weten hoe het zit, kreeg er geen hoogte van. Ik kon voor vragen terug op het spreekuur komen, maar wil het eerst hier eens proberen:-).................

10 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
misslobe
10 jaar geleden
Dat mag...

Het beste antwoord

Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden zolang we niet weten wat er 5,18 is.

In de hersenen zit een klein kliertje, de hypofyse. Dit kliertje maakt onder andere het TSH (Thyroid Stimulerend Hormoon, "thyroid" is de medische naam van de schildklier) Zoals de naam al verklapt stimuleert het TSH de schildklier tot het maken van schildklierhormoon.
Bij een te traag werkende schildklier (hypothyreoidie) doet de hypofyse steeds meer zijn best om de schildklier te stimuleren. Dit vinden we terug in het bloed als een verhoogde waarde van het TSH.

Probleem in dit verhaal is, dat er dus ook een stituatie bestaat waarbij de hypofyse welliswaar erg zijn best moet doen om de schildklier te stimuleren, maar waarin deze extra stimulatie ertoe leidt dat de schildklier wel genoeg schildklierhormoon aanmaakt. Dit noemen we een subklinische hypothyreoidie. Hierbij hebben mensen geen klachten (de hoeveelheid schildklierhormoon is immer normaal!) en dit behoeft dan ook geen behandeling. Wel is het zo dat het een voorstadium is van een echt te trage schildklier. Daarom zijn sommige artsen wel geneigd dit te behandelen, er is steeds meer onderzoek die uitwijst dat dat inderdaad ook beter is, maar het lijkt me dat u daar zelf ook iets over te zeggen heeft.
Om het onderscheid te maken tussen en normale hypothyreoidie en een subklinische hypothyreoidie is het dus nodig om het schildklierhormoon (en wel de vrije fractie daarvan, de FT4 of vrij T4) te bepalen.
Als de waarde 5,18 slaat op het TSH dan is die inderdaad (licht) verhoogd, mi past die waarde beter bij een subklinische hypothyreoidie, maar dat is zonder een meting van de FT4 niet met zekerheid te stellen.

De normaal waarde van het FT4 is bij de meeste laboratoria zo tussen de 9 en 23 pmol/l. Het zou dus best kunnen dat de huisarts doelde op het FT4 met de waarde van 5,18. Dit zou betekenen dat de schildklier wel echt te traag werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misslobe
10 jaar geleden
Dankjewel voor de duidelijke uitleg! Nu begrijp ik ook een verHOOGDE waarde in het bloed, nl door de extra werking van de hypofyse! Ik kreeg alleen 5.18 te horen, beetje vaag, maar ik dacht, dan zoek ik de rest wel op op internet, maar kwam er even niet verder mee.
Ik krijg medicijnen met een schema waarbij ik elke 2 week meer tabletjes moet gaan gebruiken en na 6 weken moet ik weer bloed prikken om te kijken wat dan de waarden zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan.
Dit schema met de tabletjes klinkt als het normale beleid bij hypothyreoidie; niets mis mee dus.

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat 5,18 slaat op de hoeveelheid TSH in je bloed.
TSH is een hormoon dat aangemaakt wordt in een klier onderaan je hersenen, de hypofyse. Het hormoon stimuleert je schildklier om meer schildklierhormonen te maken. Hoe minder schildklierhormonen er in je bloed zitten, hoe meer TSH je hypofyse aanmaakt (je kunt zeggen: hoe harder je hypofyse tegen je schildklier gaat schreeuwen: 'Maak nou meer schildklierhormonen aan, joh!')

TSH is een afkorting van Thyroid Stimulating Hormone (schildklierstimulerend hormoon).

De waarde van TSH hoort tussen de TSH 0,2 en de 3,5 mU/l te liggen.
5,18 is dus wel flink verhoogd, maar sommige artsen nemen de grenzen wat ruimer.

En niet iedereen zal dezelfde klachten in dezelfde mate hebben. Klachten zijn bijvoorbeeld: kouwelijkheid, loomheid, vermoeidheid, gewichtstoename, slechte concentratie, geheugenproblemen, zwakke nagels en haarproblemen.