Hoeveel langzamer ontwikkelt borstkanker zich bij een vrouw van 68 vergeleken met een vrouw van 35?

Een heel goede oudere vriendin die ik al jaren ken heeft misschien borstkanker (BI-RADS score IV). Stel dat uit het vervolgonderzoek blijkt dat ze inderdaad borstkanker heeft, hoeveel langzamer zal de kanker zich bij haar ontwikkelen vergeleken met een vrouw van 35?

(Een andere vriendin van 35 (inmiddels is ze 37) heeft borstkanker en ik weet hoe de ziekte zich bij haar heeft ontwikkeld, vandaar dat ik juist deze twee leeftijden met elkaar vergelijk.)

10 jaar geleden
in: Ziekten
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ontwikkeling van de ziekte zal mede afhankelijk zijn van het type kanker. Er zijn verschillende maten van agressiviteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraag is algemeen.
In je uitleg vraag je iets over een specifiek geval, op dat laatste kan geen antwoord gegeven worden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ben op zoek naar algemene vergelijkingen tussen vrouwen van rond de 68 en vrouwen van rond de 35. Ik begrijp dat er in specifieke gevallen niets kan worden gezegd. Dat laat onverlet dat er vaak wel degelijk statistische uitspraken kunnen worden gedaan. Ik begrijp echter inmiddels uit de antwoorden dat dit wellicht zo kan zijn, maar dat er verschillende soorten borstkanker bestaan, en dat de soort borstkanker een veel grotere invloed heeft dan de algemene statistische vergelijking van twee leeftijdsgroepen. Ik wacht nog een paar dagen af of er meer antwoorden en/of reacties komen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Statistieken zijn niet intuïtief. Je moet echt leren ze te lezen. Daar moet je moeite voor doen, heel veel moeite, juist omdat ze zo contra-intuïtief zijn. Vanuit mijn opleiding heb ik veel met statistieken te maken gehad. Ook in mijn werk kom ik regelmatig statistische gegevens tegen waar ik mee aan de slag moet. Ik mag dus wel zeggen dat ik enige oefening heb in het lezen en interpreteren van statistieken.

Het beste antwoord

Helaas kan hier eigenlijk geen antwoord op gegeven worden.
Het klopt inderdaad, dat borstkanker bij een jonge vrouw (lees: een vrouw met nog een menstruele cyclus) meestal sneller ontwikkeld dan borstkanker bij een oudere vrouw (lees: een postmenopauzale vrouw) Dit komt doordat de dezelfde hormonen die zorgen voor de menstruele cyclus ook het klierweefsel in de borsten, en dus de borstkanker stimuleren tot groeien.

Dit is echter algemene regel; of die voor uw vriendinnen opgaat is niet te zeggen.

Er bestaan verschillende soorten borstkanker; eigenlijk kunnen we zeggen dat elke borstkanker bij elke vrouw uniek is. Bij de vorming van borstkanker raken verschillende genen in het DNA van de borstkliercellen beschadigd. Bij elke patient zitten de beschadigingen op andere plekken op het DNA. Op welke plekken het DNA beschadigd is bepaald het soort borstkanker en daarmee in ook in belangrijke mate de agressiviteit.
Dit bepaalt bijvoorbeeld hoe snel een tumor groeit, hoe makkelijk hij ingroeit in ander weefsel, hoe makkelijk hij uitzaait. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk, dat door de DNA beschadigingen de cellen in de tumor ongevoelig zijn geworden voor de hormonen. In dat geval maakt de leeftijd van de vrouw dus geen verschil meer.
Naast de (belangrijke) invloed van de genen zijn er nog vele andere factoren van invloed op het gedrag van de tumor.

Het is dus niet te doen om iets te zeggen over een verschil in agressiviteit, laat staan dat dat in getallen uit te drukken zou zijn.

Heel veel sterke trouwens, voor u en uw vriendinnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op hogere leeftijd wordt men kwetsbaarder voor kanker. De celdeling kan makkelijker ontregeld raken. Daarnaast is het lichaam op latere leeftijd minder goed in staat om schade zelf te repareren. Omdat mensen tegenwoordig gemiddeld ouder worden dan vroeger, komt de ziekte vaker voor.
Aan de andere kant gaat, als ik het goed heb begrepen, de celdeling bij oudere mensen weer langzamer, wat zou impliceren dat je niet aan de kanker hoeft te overlijden, maar door een andere oorzaak.
Al met al is het ondoenlijk een echt kloppend antwoord op de vraag te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben net het hele circus doorgegaan. Amputatie en bestralingen. Ben 72 jaar.
Op de vraag aan de oncoloog hoe groot het risico zou zijn op snelle groei als ik er niets aan liet doen, zei hij "wisten we dat maar, iedere kanker gedraagt zich anders. Het is wel zo dat bij een ouder iemand de kanker zich langzamer ontwikkelt, maar hoeveel langzamer is niet te voorspellen. Wel is van belang of bij operatie wel of niet een uitzaaiing wordt gezien in de lymfevaten onder de oksel (poortwachterklier)."
Aan een niet uitgezaaide borsttumor hoef je niet meer te overlijden. De eerste 5 jaar na operatie moet wel regelmatig controle plaatsvinden. Operatie op zich is niet dramatisch, het is meer de geestelijke pijn van het mismaakt zijn, dan een lichamelijke pijn.
Sterkte en steun je vriendin in alle rust, daar heeft ze baat bij.
10 jaar geleden
Bij jonge vrouwen is er in 5% van de gevallen sprake van een erfelijke en zeer agressieve vorm (DCIS) van borstkanker die alleen door ingrijpende behandelingen moet worden behandeld. Een oudere vrouw heeft meer kans op andere varianten ( er zijn 4 soorten), waarbij vaak hormonale gevoeligheden ( oestrogeen met name) spelen. De grootste risicofactor is nog steeds vrouw te zijn.
Bij oudere vrouwen groeit de tumor over het algemeen veel minder snel. Bovendien komen tumoren sneller aan het licht door de bevolkingsonderzoeken die voor jonge vrouwen niet worden gehouden, alleen al omdat het borstweefsel te dicht is en de foto's niets of te weinig gegevens opleveren.
Als iemand in fase 4 zit is dat een grote en uitgezaaide tumor en dat is niet best. Ik weet niet of de vrouw in kwestie altijd naar de bevolkingsonderzoeken is geweest, maar als na 2 jaar al fase 4 is bereikt, groeit de tumor heel erg snel. Normaal groeit die bij oudere vrouwen heel langzaam en is de kans op ontdekken en behandelen veel milder en vaak ook zonder chemo ( die trouwens dan averechts werkt).
Welke soort iemand heeft kan pas met zekerheid gezegd worden na de biopsie en dan vaak nog niet, dan pas na de operatie.
Bij oudere vrouwen zal men sneller een amputatie doen, omdat juist jonge vrouwen grote moeite hebben en zich ongelukkig en lelijk vinden na amputatie en het is beslist geen eitje.
Als het medisch verantwoord is wordt een borstsparende behandeling gedaan want vaak is een amputatie niet eens beter. alles hangt af van de soort, de grootte van de tumor en uitzaaiingen.
Ja, ik ben het circus ook helemaal door geweest....