is aids overdraagbaar van baby op moeder?

Zoek info voor werkstuk. Je leest overal dat de moeder het kan overdragen op de baby maar is het andersom ook zo dat de baby seropositief dit kan overdragen op de moeder die dit bv niet is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Heel onwaarschijnlijk dat de foetus eerst besmet geraakt ,maar in theorie wel mogelijk. Via de moederkoek kan er een overdracht zijn van moeder op foetus, wat dan wil zeggen dat het ook mogelijk is van foetus op moeder.
Als een foetus een operatie ondergaat, zou het mogelijk zijn, dat wanneer de foetus brute pech heeft, dat het besmet raakt met het hiv.

Het is niet zoals u zegt, besmet raken met aids maar besmet raken met hiv. Het is niet omdat men hiv besmet is dat men aids heeft.
Je mag ook niet spreken van seropositief maar van hiv seropositief. Iedereen is seropositief, omdat iedereen wel eens besmet is geweest met een virus bv griepvirus. Seropositief wil zeggen dat er in uw lichaam antilichamen zijn tegen een virus. Daarom moet men bij het woord seropositief ook vermelden over welk virus het gaat.
Robby bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, want hoe zou de baby de ziekte kunnen oplopen in de baarmoeder? Daarna moet de baby ook nog weer de ziekte op de moeder overdragen, dat wordt ook lastig. Het is trouwens beter om van HIV te spreken, want het is de veroorzaker (HIV) die van de ene naar de andere gastheer wordt overgedragen. AIDS is een ziektebeeld dat je uiteindelijk kunt ontwikkelen als je een HIV besmetting hebt opgelopen.