Mijn vriendin en ik hebben allebei het virus voor koortslip, maar ik heb er op het moment last van. Kan ik het bij haar activeren?

Ik heb op het moment last van een koortslip. Mijn vriendin heeft op het moment geen koortslip maar wel het virus. Als ik haar kus kan het zijn dat zij daardoor ook een koortslip krijgt? Of maakt dit niet uit? En een tweede vraag ik weet dat als ik haar oraal geef dat zij dan daar last kan krijgen van herpes, maar als ik haar bijvoorbeeld een kus geef op haar voorhoofd of haar buik kan het daar dan voor blaasjes zorgen?
PS ik zou het ook fijn vinden om te weten of ik mezelf kan infecteren zodat ik bijvoorbeeld meerdere koortslippen krijg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel: dan zou zo ongeveer de hele wereld besmet moeten zijn, robby. En dat is niet zo. Zelf heb ik ook nog nooit een koortslip gehad en dus ga ik ervan uit dat ik, net als veel anderen, niet besmet ben met het herpesvirus.
Amadea
11 jaar geleden
Jazeker kan je het aan haar overdragen. Vanaf ongeveer drie dagen vóór het ontstaan van de blaasjes tot het moment dat de blaasjes zijn ingedroogd. Het vocht in de blaasjes is erg besmettelijk, want daar zit het virus in. Pas als de blaasjes helemaal zijn opgedroogd, kan er geen virus meer worden overgedragen. Je kunt iemand besmetten door bijvoorbeeld zoenen, knuffelen, seksueel contact of andere aanrakingen. Overdracht kan ook plaatsvinden via spullen die in aanraking komen met de koortslip, zoals lippenstift. Het komt niet vaak voor, maar je kunt het virus verspreiden naar andere delen van je lichaam. Bijvoorbeeld als je eerst de koortslip aanraakt en daarna een wondje of slijmvliezen. Deze vorm van besmetting kun je voorkomen door van je koortslip af te blijven en regelmatig je handen te wassen. Bronnen:
- http://www.gezondheidsnet.nl/koortslip-of-herpes/artikelen/6498/wat-te-doen-bij-een-koortslip
Ceeve
11 jaar geleden
Ja dat kun je de blaasjes zijn besmettelijk, vooral het vocht dat bij het opengaan van de blaasjes vrijkomt, dus niet knuffelen en kussen, goed de handen wassen altijd als je de blaasjes (per ongeluk) hebt aangeraakt, want daarmee kun je ook de besmetting doorgeven. Na ongeveer 14 dagen als de blaasjes zijn uitgedroogd is het besmettingsgevaar geweken. Veel mensen dragen het herpes simplex virus type 1 (HSV-1) bij zich waardoor meestal de koortslip ontstaat bij zich en het kan worden geactiveerd vooral bij verminderde weerstand en bij te veel blootstelling aan zonlicht. Dit komt doordat dit virus in bepaalde zenuwen aanwezig blijft in de buurt van de aandoening en in die situaties weer de kop op kan steken. Je kunt de besmetting doorgeven door bijvoorbeeld een kus op voorhoofd op buik, de blaasjes kunnen overal ontstaan. Het risico is niet zo groot, maar waarom zou je het nemen. Je kunt wel preventief crème en lippenpleisters kopen maar heel veel effect hebben die meestal niet. Op de site waarnaar ik verwijs is heel informatie te vinden:
Onder meer wordt de vraag beantwoord:
Is de koortslip besmettelijk?
Ja. Vooral als de blaasjes opengaan. Het is altijd af te raden rechtstreeks huidcontact te hebben. Niet zoenen dus! Ook drinken uit het glas van een besmet persoon kun je beter achterwege laten. Mocht er toch huidcontact zijn geweest, dan is het niet zeker of de infectie uitbreekt. Het hangt van je weerstand en van je ‘strijdleger’ af. Toegevoegd na 47 minuten:
Ook met bestek, serviesgoed e.d. moet je dus goed uitkijken dat zij niet bv. uit een kopje van jou drinkt of jouw bestek gebruikt wat je net hebt gebruikt. Bronnen:
- http://www.gezondheidsnet.nl/koortslip-of-herpes/artikelen/8558/7-vragen-over-een-koortslip
- http://www.sorefix.com/nl/over-koortslippen/herpes-simplex-virus/

Het beste antwoord

De kortslip of herpes is een sluimerend virus. Dit virus wacht totdat het lichaam verzwakt is om actief te worden. Dit verzwakken kan komen door, vermoeidheid ziekte, stress. Het virus is bijna bij iedereen aanwezig. Als je vriendin het ook heeft dan zal het virus wachten totdat haar lichaam ook is verzwakt. Als dit niet zo is zal het virus niet uitbreken tenzij dat je uw vriendin in een stresstoestand brengt
Het wordt koortslip genoemd omdat het altijd voorkomt dat er iets niet pluis is met het lichaam en dan is er meestal ook koorts. Dus de koorts is niet de oorzaak uit je kunt ook koorts hebben zonder een koortslip te hebben.
Robby BB

Toegevoegd na 1 uur:
Vergeten te vermelden
Als je de blaasjes hebt kun je beter geen kontakt hebben met je partner. Het virus zit vooral in het vocht van het blaasje. zorg er dan voor dat er geen vocht op de huis van je partner en ander mensen komt
Het lijkt mischien logisch bv via kus maar soms gaat het onrechtstreeks. Je komt met je hand aan de mond en geeft aan iemand een hand. die brengt zijn hand naar zijn mond en het kan gebeurd zijn. Gezamenlijk van één glas drinken, Bij het hoesten of niezen kan het virus ook verspreid worden, als er zo'n blaasje op dat moment open gaat.
Probleem met het virus is dat wanneer je er mee opgezadeld wordt je er niet meer vanaf komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit waar ik haar kus? (de genitale uitgesloten) of kan het dan zijn dat ze later op die plekken er last van kan krijgen wanneer ze zwakker is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van kinds af ben je besmet met het virus, omdat je wordt gezoend door iedereen.
Dus de kans dat jij diegene gaat zijn die haar besmet zal heel miniem zijn.
De Herpes op de geslachtsdelen is een variant.
Meestal zie je de symptomen aan de lippen mond en aan de geslachtsdelen, maar in principe kunnen alle plekken en slijmvliezen de blaasjes vertonen.
Als je de blaasjes vertoont kun je mischien beter geen contact hebben. Vooral niet bij de geslachtedelen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Robby BB, hoezo vanaf de kindertijd besmet? Hoe kun je dat nou weten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen komt vroeg of laat wel eens in contact met dit virus en bij de geboorte is dat het ideale moment om het door te geven aan het kind. Hoe dikwijls wordt een kind wel niet gekust. Omdat je niet direkt symtomen hebt zoals bij griep, valt de besmetting ook niet op.vandaar dat je er mag van uitgaan dat bijna of iedereen besmet is met het virrus