Heel letterlijk: een dysfunctie, dus een storing in de functie van het ruggenmerg. Het is een verzamelterm waar alle vormen van stoornissen of beschadigingen van het ruggenmerg onder vallen. Dat kan zijn een dwarslaesie, een beknelling door vernauwing van het wervelkanaal, multiple sclerose, maar ook een tumor die drukt op het ruggenmerg of een verschuiving van wervels ten opzichte van elkaar die zorgen voor beknelling van de zenuwen, degeneratieve ziekten die zorgen voor druk op het ruggenmerg, etcetera.

Het kan dus gaan om allerlei verschillende oorzaken, zowel traumatisch (=door een ongeval) als door een ziekte of een aangeboren afwijking. Ook is de term zo algemeen dat ze verwijst naar alle vormen van dysfunctie op alle niveaus. Het kan dus zowel gaan om een hele lichte storing op het laagste niveau die als enige symptoom heeft dat de persoon in kwestie niet altijd goed kan uitplassen tot een volledige hoge dwarslaesie die een complete verlamming vanaf de nek veroorzaakt - en alles daar tussenin.

Het is dus een verzamelterm voor alle vormen van het minder goed doorgeven van signalen door of vanuit het ruggenmerg, in welke mate, met welke oorzaak en op welk niveau dan ook.