Waarom word je niet ziek bij kunstmatige actieve immunisatie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Bij actieve immunisatie wordt het immuunsysteem getraind om een ziekteverwekker aan te vallen. Het duurt namelijk een tijd voordat het immuunsysteem in staat is een ziekteverwekker te vernietigen: daartoe moet eerst een hele machinerie worden opgebouwd.

Zolang die machinerie niet af is, kan de ziekteverwekker zijn gang gaan en jou ziek maken. Pas als de machinerie klaar is, kan het lichaam de ziekteverwekker aanvallen.

Als het immuunsysteem eenmaal getraind is, kan het heel snel in actie komen omdat de machinerie al klaar staat. De ziekteverwekker wordt dan al aangevallen voordat hij jou ziek kan maken.

Het immuunsysteem wordt getraind door een niet actieve ziekteverwekker in te spuiten. Dat kan een "dode" ziekteverwekker zijn. Het kunnen ook brokstukken van de ziekteverwekker zijn, of zelfs alleen maar bepaalde kenmerkende eiwitten die op de buitenkant van de ziekteverwekker zitten. Het immuunsysteem wordt dan daarop getraind.

Als je later met de echte, levende ziekteverwekker wordt geconfronteerd, herkent het immuunsysteem die delen van de ziekteverwekker waarop het na de immunisatie is getraind. Het aanvallen van een deel van de ziekteverwekker is voldoende om de ziekteverwekker geheel onschadelijk te maken.

Teruglezend zie ik dat ik iets meer heb uitgelegd dan waar je om vroeg, maar ik denk dat dat nuttig is om het grotere geheel te begrijpen. Waar het om gaat is dat je immuunsysteem wordt getraind door ofwel een "dode" ziekteverwekker, ofwel brokstukken van de ziekteverwekker in te spuiten. Die zijn voldoende om het immuunsysteem te trainen, maar ze kunnen jou niet ziek maken omdat er geen levende ziekteverwekker in je lichaam komt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Toevoeging:

Er zijn ook vaccinaties waarin wél de hele ziekteverwekker wordt ingespoten. Die ziekteverwekker is dan echter geïmmobiliseerd, zeg maar: vastgebonden aan een bed van eiwitten. Het immuunsysteem wordt dus wel getraind, terwijl de ziekteverwekker niets kan uitrichten omdat hij vastgesnoerd zit.

Een andere mogelijkheid is dat er precies genoeg levende ziekteverwekker wordt ingespoten om het immuunsysteem te trainen, maar niet genoeg om jou ziek te maken. Die paar ziekteverwekkers die je ingespoten krijgt vermeerderen zich wel, maar ze zijn met te weinig. Voordat ze met voldoende aantallen zijn, is het immuunsysteem al getraind en worden ze uitgeroeid.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt, ik denk dat ik het hele proces nu veel beter begrijp!
de bacterie of het virus dat je binnenkrijgt is een kleine, onschadelijk gemaakte hoeveelheid, waar je niet ziek van wordt. Toch is dit net genoeg om het lichaam te laten denken dat het wel echt is en gaat het lichaam afweerstoffen maken. Het lichaam onthoudt dan die afweerstoffen en kan ze dus snel gebruiken als er een echt virus is of bacterie. Als je het exacter wilt weten moet je het opzoeken op biologie sites over immunisatie, daar staat precies hoe het afweersysteem werkt, met soorten cellen enzo
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!