Over het ontstaan van hersentumoren is niets bekend, wel kan erfelijkheid een rol spelen, maar in welke mate is ook niet bekend, omgevingsfactoren, zoals voeding, roken en alcohol spelen geen rol.
Als je een hersentumor hebt, is dat meestal gewoon pech, laat het onderzoeken, behandelen en beantwoorden van je vragen, over aan je neuroloog.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over hoe en waardoor hersentumoren ontstaan is vrijwel niets bekend. Wel is duidelijk dat erfelijke factoren mede een rol spelen, alhoewel het niet duidelijk is in welke mate. Het gaat in elk geval niet om een erfelijke ziekte. Veel meer is het waarschijnlijk zo, dat de aanleg om een hersentumor te krijgen al bij de geboorte aanwezig is.
Van geen enkele omgevingsfactor is een relatie met het ontstaan van hersentumoren aangetoond (voeding, roken, alcohol, enz.). Ook voor een verband met het gebruik van de mobiele telefoon is er geen bewijs. De tumoren ontstaan meestal rond het 50e tot 60e levensjaar, maar kunnen ook veel eerder of later optreden. Wat dat betreft is er een grote spreiding. Mannen en vrouwen lopen min of meer in gelijke mate het risico een hersentumor te krijgen.
Amadea