Ik krijg elk jaar de griepprik: kan ik de griep wel doorgeven?

Ik krijg al bijna 40 jaar de griepprik, ik kan de griep wel krijgen maar dan in een minder ernstige vorm. Zeker de laatste 20 jaar heb ik nooit de griep gehad, mijn man wel een paar keer.

Op mijn werk is een flinke epidemie aan de gang, mensen liggen zo een week op bed van de griep. Kan ik de griep wel doorgeven aan mijn man en kinderen als ik gewoon goed mijn handen was etc gedurende de dag en voor ik naar huis ga?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.9K

Het beste antwoord

Helaas...

Zoals je ongetwijfeld weet (geef je zelf aan) geeft de griepprik geen enkele garantie dat je niet in aanraking komt met het virus, en ook geen 100% garantie dat je niet geïnfecteerd raakt ("in contact komen" en "besmet raken" is iets anders)

Elk jaar wordt er -bijna één jaar van tevoren- een nieuwe vaccin ontwikkeld die een grote mate van bescherming zal bieden tegen de stammen van de virus die men verwacht dat in het volgende seizoen voor problemen gaan zorgen. Dus dat betekent dat het niet eens zeker is dat je gevaccineerd bent tegen de stam(men) waarmee je in aanraking kan komen! Maar ja, eerlijk is eerlijk: de wetenschappers die dat soort dingen doen, zijn de besten in hun veld, en weten heel goed waar ze mee bezig zijn, dus zeker als je grote gezondheidsproblemen kan verwachten bij het oplopen van griep, is het zeker de moeite waard om je prik te halen.

De belangrijkste weg van transmissie van griep is via de lucht, omdat het virus tot kilometers ver zich kan verspreiden onder gunstige omstandigheden in aerosol vorm, en er zijn maar slechts een paar virussen nodig die in contact komen met je slijmvliezen (in neus, mond, bronchiën, ogen...) om een infectie teweeg te brengen. Maar in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is infectie via de lucht niet de enige vorm van besmetting: ook rechtstreekse contact is een belangrijke weg van besmetting.
Maar hier heb je ook het trucje: de virus kan niet via je huid binnendringen. Contact met de slijmvliezen is écht noodzakelijk, dus het is belangrijk dat niet alleen jij, maar ook je familie zijn handen goed wast, en heel bewust afblijft met handen en vingers van ogen, neus en mond.
Verder is het verstandig om het huis goed te ventileren (dat verlaagt de concentratie van virus in aerosol vorm in de lucht) Ontsmetten van oppervlakten heeft niet zo veel zin, je kan je beter richten op een zeer goede hygiëne van de handen, en vooral nóóit aan je ogen, mond en neus zitten.
Via voedsel is transmissie ook mogelijk, dus goede hygiëne tijdens bereiding thuis is ook belangrijk.
Zoenen is geen al te goede manier van transmissie, maar een goede, ouderwetse french kiss is uiteraard een uitzondering hierop... (^_°)

Via de link vind je vrij technische informatie, maar toch zeer goede en betrouwbare info over transmissie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. In al die jaren griepprik schijn ik (weet ik niet meer) 1x nog een keer geprikt te zijn geweest omdat die knapste mensen in hun soort het fout hadden. Vind ik toch wel knap! Ik heb een hartafwijking en toen ik al een paar keer de griepprik kreeg ging het toch wel ook een paar keer mis. Toen ging het ziekenhuis doorvragen en toen bleek dat mijn vader het altijd binnenhaalde als buschauffeur (mensen kwamen al hoestend en niezend binnen) en vanaf toen heeft hij ook altijd de griepprik gekregen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik zou je ook wat verhalen kunnen vertellen over een verkeerde prik! Ik moest een keer een kleine ingreep ondergaan in een teen onder lokale verdoving, en de assistent-arts gaf eerst geen prik met lidocaïne maar met het antibioticum dat bedoeld was voor ná de ingreep. En hij maar gek vinden dat mijn teen steeds pijnlijker en opgezwollen was!! Enfin... Het is gebruikelijk dat als iemand jaren lang de griepprik krijgt in het begin een min of meer hevige reactie ontstaat. Je lichaam reageert tegen de kipeiwitten en tegen de adjuvanten die de werking van de vaccin bevorderen. In sommige gevallen is de reactie zo sterk dat men moet overgaan naar een vaccin die minder reactie geeft (maar helaas ook minder effectief is) en soms moet je helemaal mee stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch nog een vraagje, het eerste antwoord heeft het ook over aerosool: als ik geen griep HEB, hoe kan ik het dan toch doorgeven via niezen en hoesten omdat het aerosool overgedragen wordt? Ik snap dat ik het eventueel kan overdragen via mijn handen maar nies en hoest ik het ook uit in mijn huis omdat het zo heerst op mijn werk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet besmet bent, dan draag je het virus niet in en op je slijmvliezen, en zal je dus ook geen virus verspreiden via niezen, hoesten of praten (inderdaad: ook praten, of simpelweg een beetje zwaar ademen)
Maar je kan ook een zeer milde infectie oplopen, mede omdat je gevaccineerd bent, waardoor je een asymptomatische drager wordt. De hoeveelheid virus die je in zo'n geval kan verspreiden is echter beperkt, maar gezien de extreem kleine hoeveelheid virussen die nodig is om iemand te besmetten, zou dat toch genoeg kunnen zijn. Maar goed, tenzij ook iemand anders in je familie extra gevoelig is voor griep of (zoals jij) een andere aandoening heeft, zou ik me niet te druk hierover maken. Basishygiëne van voldoende niveau, en vooral afblijven van je ogen, mond en neus is het allerbelangrijkste. Zero risico bestaat niet.

Andere antwoorden (1)

Ja, jij kunt besmet raken met het virus, en daar zelf ziek van worden en/of ook anderen besmetten (ook als je zelf niet ziek wordt).
De truc van de griepprik is dat griep dan meestal iets minder heftig is en vooral dat de kans op complicaties (denk aan longontsteking e.d.) kleiner is.
Overigens is het influenzavirus aerosool: het wordt overgedragen via kleine druppeltjes in de lucht, vooral via niezen en hoesten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch snap ik het niet: als ik geen griep HEB, hoe kan ik het dan toch doorgeven via niezen en hoesten omdat het aerosool overgedragen wordt?