Niet ; een verkoudheid is een verkoudheid (het ene virus, vaak rota) en griep is griep (een ander virus, influenza).

Een verkoudheid wordt geen griep, maar vrijwel elke griep begint wel met een verkoudheid. Heb je die te pakken, dan kan niks meer voorkomen dat je griep krijgt. En heb je een ander virus te pakken, dan zal het niet zomaar griep worden.

De enige manier om te zorgen dat een verkoudheid die geen griep is, overgaat in griep, is zorgen dat je in de tussentijd niet met het influenza-virus besmet wordt, oor bijvoorbeeld goed je handen te wassen en niet te dicht in de buurt van (zieke) mensen te komen.

Toegevoegd na 2 uur:
Correctie tweede zin : ...maar vrijwel elke griep begint ALS een verkoudheid. Met dezelfde symptomen dus.
(Maar zodra daar zaken als misselijkheid, hoge koorts, pijn in de botten en spierpijn enz., bijkomen, weet je dat het mis is. )

Ook noemen mensen een stevige verkoudheid vaak gemakshalve griep ; daar heeft het influenza-virus echter niets mee te maken. Van een flinke verkoudheid kun je nu eenmaal ook gewoon goed ziek zijn - en vaak nog langer dan van de echte griep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"maar vrijwel elke griep begint wel met een verkoudheid. " Je zegt zelf dat dat niet kan, ik zou zeggen dat het begint met verkoudheidssymptomen maar dat je al HEEL snel weet dat het iets anders is vanwege de hoge koorts en enorme spierpijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik zelf met teruglezen niet gezien ; uiteraard moet er staan : elke griep begint ALS een verkoudheid. Ik vul het nog even aan. Punt is denk ik ook dat veel mensen een (zware) verkoudheid 'griep' noemen, zonder dat het ook maar iets met influenza te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja, het begint nog steeds niet als verkoudheid maar het begint SOMS met de symptomen van verkoudheid. Jij maakt het nu juist onduidelijk ;)

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kun je niet omdat het om twee verschillende virusziekten gaat. Verkoudheid kan door verschillende virussen worden veroorzaakt maar zit in de bovenste luchtwegen, dus vooral de neus- en keelholte. Kenmerken zijn een snotneus, hoesten, keelpijn en soms wat temperatuurverhoging.

Griep kan ook door verschillende virussen worden veroorzaakt maar zit in de diepere luchtwegen en verloopt heftiger, hoewel je er niet eens zo ziek van hoeft te worden. In het ergste geval heb je een dag of drie, vier, koorts van een graad of veertig en hoofdpijn, spierpijn en je kunt slecht tegen fel licht in je ogen.

Complicaties van verkoudheid zijn vooral bijholte- en keelontstekingen. Van griep ontstekingen in de lagere luchtwegen zoal longontstekingen en bronchitis.