Ja als het je leven , en evt van mensen om je heen zo verstoord dat normaal functioneren wordt belemmerd . Dus ben je buiten gewoon bezorgt en angstig om ziek te worden en voel vaak wat ?? Niks aan de hand , maar wordt het een obsessie dan moet je hulp in roepen. Een milde vorm heet ook wel kandidaten ziekte ! Genoemd nr artsen in opleiding die door het leren over ziekte's er ook kast van dachten te hebben . Dus als de angsten je leven verstoren ben je ook wel toe aan medische zorg dus ziek . Maar probeer er eerst zelf uit te komen en geef niet toe aan de waan vh moment . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom neem je aan, dat de vraagsteller een hypochonder is?
Dat blijkt toch nergens uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou eerder in de omgeving van ! Wie de schoen past trekt hem aan . :) Indien het je leven beheerst enz had ik inderdaad beter in een andere persoons vorm kunnen schrijven .
"Hypochondrie is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de somatoforme stoornissen" Uit onderstaande bron.
Je zou het dus een geestelijke ziekte kunnen noemen.
Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypochondrie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hypochondrie kan een pschiatrische aandoening zijn, maar - zoals wel meer psychiatrische ziekten - ook een ' trekje' dat iemand in meerdere of mindere mate kan hebben.

Zeker met de opkomst van Internet maakt iedereen wel eens mee dat hij googelt op de klachten van een lichte voedselvergifitiging, en allerlei links vind met de meest dodelijke aandoeningen. Dat kan soms best even schrikken zijn - -al kan de huisarts meestal wel snel uitsluitsel geven - maar valt niet meteen onder échte hypochondrie. (Waar bewust zoeken op zo eng mogelijke ziektes met zo vaag mogelijke klachten dat weer wel kan zijn).

Pas wanneer de voortdurende angst voor ziekte (en vooral de overtuiging er minimaal één te hebben) het dagelijks leven (van de persoon zelf en zijn/haar omgeving) sterk begint te beinvloeden spreken we van echte hypochondrie, die behandeling behoeft.

De diagnose is niet altijd even makkelijk te stellen, omdat er raakvlakken zijn met mensen die bijvoorbeeld met allerlei vage klachten allerlei dokters af blijven lopen zonder dat er ooit een echte diagnose gesteld kan worden, mensen die bewust voorwenden ziek te zijn of zich zelfs ziek te maken vanwege de aandacht (Mùnchhausen) , mensen die bij elke griepgolf een week "ziek" thuis liggen van het werk (profiteurs/aansteller), en mensen met psychosomatische klachten die moeite heben in te zien dat hun klachten een zeer sterke psychologische component hebben (CVS bijvoorbeeld). Allemaal mensen die niet ziek zijn of niet zo ziek al ze denken / voorwenden of niet de ziekte hebben die ze denken, maar geen van alle (primair) hypochonders (al kan het ook een symptoom zijn van een onderliggende psychische aandoening).

Om de diagnose hypochondrie te kunnen stellen, moet iemand voldoen aan een lijst van criteria, zoals zich niet gerust laten stellen bij bewijzen van het tegendeel, het moet een langere periode duren, mag niet samengaan met andere stoornissen (zo kan het onderdeel zijn van een angststoornis in zijn algemeenheid of depressie) en dergelijke (zie link).

Kortom : hypochondrie IS een psychische aandoening, die je echter als leek niet zomaar 123 kunt stellen.