Ik heb grote moeite om mijn verstandelijke handicap te accepteren. Wat moet ik doen?

Ik ben geboren met een verstandelijke handicap en dit kan ik helemaal niet accepteren. Gewoon het idee dat ik nooit meer zal leren dan een kind van een jaar of 12 ofzo... Ik ben ook vaak jaloers op het feit dat veel mensen meer kunnen dan ik en eerlijk gezegd vind ik mezelf ook heel dom. Heel vaak word ik er knettergek van! Weet iemand een manier om ermee om te leren gaan? Alvast heel erg bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Realiseer je hoe bijzonder het is dat je hier een vraag hebt gesteld zonder één spelfout!? Dit lijkt echt geen vraag van iemand die een verstandelijke handicap heeft....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dat komt omdat mijn mondelinge IQ véél hoger is dan mijn performale. Mijn verbale IQ is redelijk normaal, maar performaal zit ik heel laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik heb geen verstandelijke beperking maar je gebruikt een woord dat ik niet kende, nl. performaal. Je bent supergoed in taal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke verstandelijke handicap heb je en in hoeverre is het zeker, dat je nooit meer zal leren dan een kind van een jaar of 12 ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het ook zo zien. Hoe meer je leert of kan leren des te meer je beseft wat je nog niet geleerd hebt. Voor slimme mensen kan dat ook frustrerend werken en misschien wel hetzelfde gevoel geven als jij nu hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WendyH, wat ik heb noemen ze een licht verstandelijke handicap (nouja ik vind het niet zo licht, want het kan je echt enorm hinderen)... Zoals ik zei: met handelen zit ik veel lager dan mondeling: mijn verbale IQ ligt rond de 95 en mijn performale IQ rond de 57(!) Mijn totale IQ is ongeveer 69.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieder heeft zijn talenten en kwaliteiten, jij ook. Jij kan met een pc en internet overweg, goed abn taal, foutloos typen ook nog. Al neem je de korte weg A of de langere weg B, als je maar bij C uitkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Noepetote.
Die getallen zeggen me niks ;-)
Betreft het een vorm van autisme en in hoeverre is het zeker, dat je niet verder zal komen dan 12 jaar?
Ik vraag dat, omdat mjn zoon het syndroom van Asperger heeft en vroeger ook is gezegd, dat hij zich niet veel verder zou ontwikkelen dan 12 jaar.... hij blijft zich gewoon ontwikkelen en ik vind dat zelf ook zo'n vaag begrip, want wat is nou 12 jaar???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heb je tot nu toe gedaan qua opleiding want ik weet zeker dat jij een mbo2 opleiding moet kunnen afronden. Kinderen die naar Basis gaan hebben vaak niet eens het gemiddelde niveau voor kinderen eind groep 8. Ik ken heel veel mensen met een IQ van 120 die echt niet foutloos kunnen typen dus ik vraag me af of die cijfers wel helemaal kloppen en ik zou me daar zeker niet zo op vastpinnen. Bij het ene of andere IQ onderzoek kun je zo 10 punten hoger halen. Dus: ga een opleiding doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel mensen HEBBEN geen iq test gedaan en worden zo ook niet gehinderd door die cijfertjes. Jij wel helaas... zonder die test was je gewoon een opleiding gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een echt "wondermiddel" om te leren accepteren, heb ik helaas niet.
Een paar dingen die je misschien wel een beetje kunnen helpen zijn: - Contact zoeken met mensen die hetzelfde hebben als jij. Het idee dat er meer zijn zoals jij, kan heel prettig zijn.
Even niet de vreemde eend zijn. Dingen gewoon bij z'n naam kunnen noemen en daar een reactie van herkenning op krijgen... :-)
Dat het lastig kan zijn om een handicap/afwijking te accepteren, komt volgens mij deels door reacties van andere mensen. Aan die reacties merk je constant dat het niet helemaal normaal/goed is hoe je je gedraagt.
In feite is er niets fouts aan. Het is alleen anders dan bij anderen.
- Praktische oplossingen zoeken voor problemen die je tegenkomt in bepaalde situaties.
Welke dingen kom je tegen in het dagelijks leven die niet goed lukken? En wat mis je om het goed te kunnen doen?
Wat zou je kunnen doen om het beter te laten lukken, als het op de "standaard-manier" niet lukt? Welke hulpmiddelen kun je gebruiken?
- Hopelijk heb je een paar mensen in je omgeving die jou accepteren en die om je geven zoals je bent. Mensen voor wie je gewoon Noepetote bent, een leuk, uniek mens met sterke en minder sterke eigenschappen. Net als ieder ander.
Sta er dan regelmatig bij stil dat deze mensen er zijn. Ook dat kan helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle plaatst een volkomen terechte opmerking: bij jou is een test afgenomen, en is er een getal op geplakt. Hoe precies die tests zijn, weet ik niet, maar als ik zie hoe goed jouw Nederlands is, zet ik daar toch wat vraagtekens bij. De meeste mensen hebben zo'n test niet of nooit gehad, en zijn dus niet in een bepaald hokje geplaatst. Tegenwoordig is de kreet 'thinking out of the box' helemaal in, en dat zou jij gewoon op jezelf moeten toepassen. Richt je op de dingen waar je wél goed in bent (met je taalgevoel en spelling is niets mis, integendeel!), en zoek het in die richting. Dat zal je gevoel van eigenwaarde ook een flinke boost geven. Misschien iets als redigeren van boeken bij een uitgever, o.i.d.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, ik bedacht nog iets.
Ik ben er zelf achter gekomen dat vrij wel mensen wel "iets"hebben.
Ik heb lang gedacht dat de meeste mensen "normaler" (en daardoor "gelukkiger", "beter" etc....) waren dan ik.
Maar eigenlijk blijkt er in het leven van veel mensen wel wat aan de hand te zijn. Sterker nog: er zijn dingen waar veel mensen last van hebben en ik niet :-) Als je de verhalen van andere mensen kent, lukt het ook wat beter je eigen afwijking te relativeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een ASS stempel op mij, in het begin negeerde ik altijd dat ik het had nu denk ik kan me niks schelen of ik het wel of niet heb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig als je deze vraag leest: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/relatief-hoog-iq-zogoed-scoort.397545 Met een hoog IQ niet eens foutloos kunnen schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, WendyH, het klopt inderdaad dat ik ook een vorm van autisme heb: PDD-NOS. Ik schat dat zo in dat ik nooit meer zal leren dan een 12-jarige, omdat als je een licht verstandelijke handicap hebt, de ontwikkelingsleeftijd altijd zo ongeveer vanaf 7 t/m 12 jaar ligt. Verder ken ik heel veel mensen met ongeveer zo'n zelfde IQ-score als ik, die ook ongeveer die ontwikkelingsleeftijd hebben. Ik hoop dat ik het zo duidelijk zeg.
Trouwens, u schreef dat uw zoon het syndroom van Asperger heeft. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat altijd samenging met een normale of hoge intelligentie en nooit een verstandelijke beperking. Maar dat kan dus toch voorkomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon is op sommige punten hoog begaafd, maar kan daar op leergebied niks mee. Autisme op zich wordt gezien als een verstandelijke beperking, en bij Asperger kan dat samengaan met normale of hogere intentie op bepaalde punten. Maar zoals ik al schreef: het leidt niet tot bijvoorbeeld een universitaire studie, omdat hij niet in staat is het geleerde ook op een adequate manier te verwerken. Het is erg lastig om uit te leggen ;-)
Hij zit op sommige punten ook zeer laag in de testscores en zou ook niet verder kunnen komen dan een kind van 12, nogmaals: op bepaalde punten. Net als jij met je schrijfvermogen: daar zit jij echt niet op 12-jarige leeftijd. Jij kunt dus altijd verder komen en verder leren, maar waarschijnlijk niet algemeen, niet op alle gebieden.
Vandaar ook, dat ik in mijn antwoord aangaf, dat het misschien goed voor je is om eens uitgebreid om de tafel te gaan zitten met een deskundige, die je kan vertellen wat je mogelijkheden en je onmogelijkheden zijn.
Persoonlijk denk ik, gezien je vraag en je reacties, dat jij je veel teveel vastpint op die leeftijdsgrens. Dat je denkt, dat dit op alle niveaus is. En dat is niet zo. Jij kunt je naar alle waarschijnlijkheid prima ontwikkelen op veel gebieden, op het niveau van jouw leeftijd op dat moment. En op sommige onderdelen zal je moeite blijven houden. Waarschijnlijk op het gebied van je sociale vaardigheden. En ook daar is enorm veel aan te doen.
Het hoeft dus niet zo te zijn, dat jij als bijvoorbeeld 30-ger als een kind van 12 denkt en doet.
Ik zeg dat voorzichtig, omdat ik je natuurlijk niet ken èn geen opgeleid deskundige ben.
Wat ik bij mijn zoon (18 jaar) zie, is een enorme geestelijke ontwikkeling momenteel in positieve zin en ons was verteld vroeger, dat-ie dat nooitneverever zou kunnen bereiken.
Vandaar ook, dat ik schreef: neem alles met een korreltje zout, en wat mij betreft met een enorme klont!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud ben je nu en wat heb je gedaan voor school?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Vind dit een vreemde vraag voor een 12 jarige, dus kennelijk heb je veel meer potentie dan dat je etiketje aangeeft. Misschien heb je het niet in je om advocaat te worden, geeft niks, heb ik ook niet, en ik heb er ook geen zin in :-D Mijn broer heeft PDD-NOS, hij zou nooit op zichzelf kunnen wonen, hij zou nooit aan aanrakingen wennen, hij zou nooit zijn rijbewijs halen. Hij woont al bijna 10 jaar op zichzelf, met zijn hondje :-)
Hij knuffelt mij zelfs, uit zichzelf.
Hij heeft een rijbewijs, en is Taxi chauffeur. Ik heb ADHD, is vroeger flink onderdrukt met Antipsychotica voorgeschreven door een zielenknijper. Ik zou voor galg en rad opgroeien, aan de drugs raken, allemaal gezegd door: "mensen die het konden weten" Ik ben gelukkig getrouwd, ben beveiliger, zonder strafblad ;-) En oke...ik rook, sigaretten. Je leven is niet wat een ander zegt dat het kan/gaat worden. Het is wat JIJ er van maakt. Accepteer dat jij misschien anders bent, maar wat is anders? Iedereen heeft wel wat. Uiteindelijk gaat het er om, wat jij er zelf mee doet. Mensen zien aan mij ook wel eens dat er "iets" is, ik zeg het dan gewoon, en dan is het antwoord vaak "ik dacht al zo iets." klaar. Natuurlijk word ADHD nu veel meer geaccepteerd dan vroeger (vroeger is bij mij 17 jaar geleden) En volgens mij word het ook niet meer onderdrukt met Antipsychotica. Ik zelf neem helemaal geen medicijnen meer, vind het wel best zo. Ja ik ben druk, ja ik ben impulsief, kun je dat niet hebben, hoepel maar op dan. Zo denk ik nu. Quest heeft 2 jaar terug een heel artikel geweid aan de IQ test. Die werd nogal onderuit gehaald. Omdat de IQ test niet test op bijvoorbeeld dingen als, muzikaliteit tot mensenkennis, en van motoriek tot taalgevoel.
http://www.quest.nl/achtergrond/de-zeven-intelligenties-van-de-qq-test Ik hoop dat je hier iets mee kan :-) Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nergens staat dat hij 12 is!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja Pelle, daar ben ik me van bewust. Ik wilde alleen aangeven, dat ik niet vind dat hij als een 12 jarige overkomt :-) En dat ik het dus raar vind dat iemand tegen hem heeft gezegd dat hij "nooit meer zal leren dan een 12 jarige"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt: "Vind dit een vreemde vraag voor een 12 jarige, dus kennelijk heb je veel meer potentie dan dat je etiketje aangeeft." Dat lijkt er toch op dat jij denkt dat deze persoon ook 12 is, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tussen haakjes, ik ben 19 jaar. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noepetote: voor de derde keer geloof ik: wat heb je de afgelopen 10 jaar gedaan voor school/scholing? Wees wat precies alsjeblieft.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja Pelle, het lijkt erop dat ik dat denk, en nee dat denk ik dus niet.
En nu al helemaal niet meer, omdat Noepetote zojuist gezegd heeft dat hij 19 is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh sorry. Ik heb 9 jaar (vanaf m'n 4e t/m mijn 12e) op een mytylschool gezeten (is speciaal onderwijs voor kinderen met een handicap). De leerstroom die ik volgde was voor Moeilijk Lerende Kinderen. Daarna nog 3 jaar op een andere mytylschool, stroom voor Zeer Moeilijk Lerende Kinderen. Nu doe ik met behoud van m'n uitkering dagbesteding op een zorgboerderij. Maar dit is niet helemaal wat ik zoek. Ik ga binnenkort met begeleiding naar iets anders zoeken, maar ik weet nog niet wat. Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk gezegd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me goed voorstellen dat als je hersenen zo helder zijn dat je alle taalregels kan toepassen het extra lastig is dat je niet verder komt door je performale deel. Daar moet een oplossing voor zijn, er moet werk voor jou mogelijk zijn op een hoger niveau. Ik hoop dat die begeleider dat met jou kan vinden.

Het beste antwoord

Als jou nog niet helemaal duidelijk is, wat precies de gevolgen zijn voor jou in gedrag en handelen betreffende je handicap, dan lijkt het me raadzaam met een deskundige op dit gebied te gaan praten. Laat jezelf heel goed voorlichten en uitleggen wat wel en wat niet kan. Inzicht in jezelf is ontzettend belangrijk en is een deel van de acceptatie.

Daarbij: niemand is gelijk aan een ander. Onderzoeken gaan uit van gemiddelden en geen mens is een gemiddelde. Jij bent jij met jouw eigen specifieke mogelijkheden en onmogelijkheden: jij bent uniek! Als er dus gezegd wordt, dat je nooit meer zal leren dan een kind van 12: neem dat met een korreltje zout. Als ik jouw teksten lees, dan zie ik niet het schrijf- en denkvermogen van een kind van 12.....

Accepteren/aanvaarden is best een ingewikkeld proces en heeft tijd nodig.
- vermijd niet het voelen van je gedachten en gevoelens. Registreer ze bewust, maar ga er niet in mee. Bekijk ze als het ware van een afstandje, alsof je een vriend bent van jou. Dat kan voorkomen, dat je in het vechten met jezelf en de slachtofferrol vervalt.
- ervaar je gevoelens en gedachten zo objectief mogeijk. Het zijn namelijk geen feiten, ze zijn subjectief. Ze zijn niet "de waarheid".
- Zaken zijn zoals ze op dit moment zijn. Jij bent geboren met een verstandelijke beperking en je daartegen verzetten heeft geen zin. Dat is namelijk de realiteit voor jou. Achter gedachten als "ik ben dom" en "anderen zijn beter dan ik" zit vaak het idee: ik had die handicap niet moeten hebben of het had zo mooi geweest als ik anders zou zijn..... feit is, dat dit niet zo is en dat jij bent die je bent, met alles wat bij jou hoort en jou maakt tot jij: een uniek wezen in deze wereld. Er is er maar 1 van jou!
- Gedachten zijn zeer belangrijk. Die kunnen je maken en breken. Het mooie is, dat JIJ ze denkt en dat JIJ dus ook anders kunt gaan leren omgaan daarmee. Je kunt leren om ze helpend te maken voor jezelf, in plaats van afbrekend. Niet simpel trouwens.

Misschien heb je iets aan onderstaande sites:
Over leren accepteren, hoe doe je dat?
http://www.simplifylife.nl/overview.php?cid=415

Over het werken met de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde.
http://www.josdouma.nl/pneumapastoraat/gschema.pdf

Over het bewust omgaan met o.a. je gedachten en nog veeeeel meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Hier worden veel cursussen in gegeven.

Zie verder in onderstaande reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraagt, of er "een manier" is om ermee om te gaan: er zijn vele manieren om met jezelf om te leren gaan. Bovenstaand slechts een paar.
Bekijk, wat voor jou belangrijk is en wat jij nodig hebt om jezelf te leren accepteren en aanvaarden zoals je bent.
Aanvaarden betekent deels berusten in de realiteit, maar niet, dat je achter de geraniums gaat zitten wachten tot het weer overgaat. Mijn antwoord is erg lang en dat is niet echt mijn gewoonte. Ik hou van kort en bondig. Maar het lukte me niet bij jouw vraag, omdat deze best ingewikkeld is.
Dat je hem stelt, bereid bent om aan jezelf te werken en inzicht wilt vind ik getuigen van lef.... dat zie je toch echt niet veel bij kinderen van 12 jaar.... dus zet jezelf geestelijk niet vast bij die gedachte. Het is slechts een gedachte en die zijn net zo veranderlijk als de wind.
Van mij een + voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plusje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje!
Rieneke1
11 jaar geleden
mooi antwoord wendy!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Rieneke.

Andere antwoorden (7)

Je kunt het zien als een beperking, maar bekijk eens de mogelijkheden, dingen die je wel kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verstandelijke handicap of niet, je stelt je vraag duidelijk en onberispelijk.
onderschat jezelf niet.
praat hierover met vrienden, familie zo mogelijk.
anders naar een psycholoog die je kan helpen, dit gaat via de huisarts.
11 jaar geleden
Verstand is ook maar een IQ cyfer.
In het leven bereik je meer met EQ, doorzettingsvermogen, eerlijkheid en realisme.
En ík denk dat jij die kwaliteiten in (meer dan) voldoende mate bezit. Wat denk jij?
Als je je dan ook nog goed verzorgd wb uiterlijk en welbespraakt ( dus niet de tegenwoordige straattaal, als 'die meisje en me moeder etc.)?opstelt, dan ben je een aanwinst voor de maatschappij, een goed voorbeeld, een geschikte sollicitant, kortom, dan tel je hartstikke mee.
Richt je dus op je kwaliteiten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft perfect Nederlands. Je hebt kennelijk een heel goed taalgevoel en taalbegrip. Misschien kun je daar iets mee gaan doen. Als je iets doet waar je goed in bent kun je je handicap misschien beter aanvaarden en er beter mee omgaan.
Bovendien denk ik dat je heel veel dingen nog kunt leren mede door dat goede taalgevoel en taalbegrip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand is perfect hoe hoog het iq ook is. Ik heb verschillende iq testen gedaan, allemaal vakjes met figuurtjes in verschillende vormen die je op volgorde moet leggen, ik vind mezelf absoluut niet dom maar ik vind mezelf ook niet dom dat ik die spelletjes niet snap, ik snap uberhaupt niet wat het nut ervan is.
Mensen die echt hoog scoren hoeven nog niet slim te zijn. Je kan mensen hebben die een land kunnen regeren of gebouwen kunnen tekenen en berekenen, of directeur zijn van een beleggingsinstantie, maar als je geen respect voor anderen hebt, niet de moeite neemt om iemand te begrijpen, niet van mensen kunt houden en niet kan geven en nemen dan heb je pas echt een handicap.

Jij bent geen koningin, minister of directeur maar je kan wel van mensen houden, mensen respecteren, zelfs mensen die jou niet zouden respecteren, waarom kan je jezelf niet respecteren? Accepteer het, zie het niet als handicap, maar een beperking. Iedereen heeft een beperking, ik kan 1 arm niet bewegen, zal nooit motor kunnen rijden hoe graag ook, nooit kapster kunnen worden, nooit dwarsfluit kunnen spelen, alleen accepteren is een mogelijkheid. En omdat ik dat gedaan heb en ermee om kan gaan kan een ander dat ook beter. Het is voor een ander pas moeilijk om te zien hoe jij eronder lijdt. Maak van een mag geen olifant.

Je bent vast een heel lief persoon, dat telt!

Toegevoegd na 9 minuten:
En zie: ik maakte een spelfout, jij daarentegen niet, ieder zijn talenten!

Laatste regel: mag is mug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste moet je je zelf altijd accepteren hoe je bent. Iedereen is uniek. Bij jouw vraag komen er voor mij wel een paar vragen naar boven. Hoe oud ben je (voor veel mensen misschien irrelevant), zit je op school heb je hobby's, heb je een baan etc etct etc . Wat ik daarmee bedoel is dat als je een baan hebt en je er gelukkig mee bent, dan is er absoluut niet om over te schamen. Iedereen heeft zijn specialiteiten. Iets wat voortkomt uit wat hij graag doet tot aan een hobby. Als je van je hobby je werk hebt gemaakt, dan heb je voor mijn idee al een hele goede keuze gemaakt en een goede rede om gelukkig te zijn. En dus geen rede om je te schamen. Wees sterk en wees je sterk. De mensen die je accepteren hoe je bent en diegene die je het gunnen om je lekker te voelen met wat je doet, dat zijn vrienden. Ben zoals je bent en schaam je nooit voor je zelf.
Sterkte!

Toegevoegd na 2 minuten:
Over spellingfouten en zinsbouw gesproken... Ik bak er ook wat van om deze tijd van de dag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Accepteren van iets dat je heb of niet heb is lastig.
De melding dat je een beperking hebt of niet normaal bent is hard en niet leuk.
Er zijn mensen niet accepteren dat hun vader of moeder dood is of ooit dood zal gaan.
Acceptatie is een soort van rouw proces.

Ik heb niet de antwoord hoe het beter kunt accepteren en misschien kun wel accepteren dat het op dit moment nog niet accepteert.

Je mag nog verdrietig zijn dat deze beperking hebt of zelfs boos om zijn.
Het leven is soms niet eerlijk.

Je mag wel trots op zijn dat je de vraag foutloos hebt opgeschreven. En op de zaken die wel goed gaan. En zorg er voor dat dingen doet in je leven waar je trots op kunt zijn.

Overigens volgens zijn vrouw is Prins Willem-Alexander een beetje dom. Dus hij onze koning kan worden en accepteren dat hij een beetje dom is. Dan is misschien ook voor ons het gewone volk ook een kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prins Willem Alexander en zijn vrouw dom? Hoezo is iemand überhaupt dom?