Google doet wonderen:

Symptomen van tbc en testen
De symptomen van tbc zijn divers: aanhoudende hoest (soms met bloed), kortademigheid, koorts, pijn op de borst, zweten tijdens de slaap en gewichtsverlies kunnen allemaal op tbc wijzen. De meest gangbare test is de sputumtest, ontwikkeld in 1882. Hiervoor moet je speeksel opgeven. Dat wordt in een bakje gedaan en naar het laboratorium gebracht. Door dit via de microscoop te bekijken, kan de laborant vaststellen of er tuberkelbacteriën in het speeksel zitten en iemand dus tbc heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De symptomen:
a.Bij een latente tuberculose
Zijn er geen symptomen
b.Bij de ziekte
De symptomen zijn weinig specifiek en variëren in functie van de lokalisatie van de ziekte.
Men moet aan een long TBC denken in volgende gevallen: •Een aanhoudende hoest (+ 3 weken) met sputum die soms bloedsporen bevatten en ademhalingsmoeilijkheden.
-Algemene symptomen zoals vermageren, abnormale vermoeidheid, aanhoudende koorts, nachtelijk zweten.
Soms kan de ziekte helemaal onopgemerkt plaats vinden vooral bij mensen met een verminderde weerstand zoals kinderen, ouderlingen en personen met aids. Dit maakt de diagnose nog moeilijker en men mag ze niet verwarren met andere ziekten. Maar niettegenstaande dat kan hun TBC zeer ernstig zijn , zelfs dodelijk.
Zie meer uitleg bijgevoegde link.