In hoe verre heeft de medische wereld zich ontwikkeld omtrent medicijnen tegen HIV vergeleken met 20-30 jaar geleden?

Ik zag onlangs nog beelden van Freddy Mercury de dagen voordat hij gestorven was en ik hoor regelmatig dat er nogal bekende artiesten zijn overleden ten gevolge van HIV/aids.

Ik vroeg mij af in hoe verre de medische wereld zich heeft ontwikkeld omtrent medicijnen tegen HIV vergeleken met 20-30 jaar geleden?

En hoe ziet de toekomst eruit? Zal er ooit sprake zijn van een definitief genezing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Als je al symptomen hebt is het eigenlijk te laat (zonder behandeling een jaar tot 19 maanden), maar door medicijnen te gebruiken verklein je de kans dat de ziekte zich daadwerkelijk ontwikkelt zo sterk, dat die kans kleiner wordt dan de combinatie van andere sterfterisico's, levensverlenging 20 tot 50 jaar afhankelijk van de studie/cocktail. Ik denk niet dat we daar nog veel verbetering hoeven te verwachten, alleen cocktails met minder bij effecten, makkelijker in te nemen en dergelijke.

Opvallend is dat mensen met AIDS vaak sterven aan bv Herpes, TBS of HPV, ziektes die normaal door het lichaam behoorlijk onder de duim worden gehouden. Veel mensen hebben herpes, die zich in de zenuwcellen gedeisd houdt en af en toe de kop op kan steken.