Kan je door kauwgom op te eten op latere leeftijd maag- en darmaandoeningen krijgen???

Ik ben er nu 24, maar toen ik zo'n 10-11 jaar slikte ik regelmatig kauwgom, ik stond daar niet bij stil maar nu ik de laatste 2 jaar kamp met maag- en darmproblemen zat ik mij af te vragen of het slikken van kauwgom kwaad kan?

Zo ja, welke klachten/problemen/ziekten kunnen er ontstaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Antwoorden (3)

Nee, dat klopt niet. Kauwgom is relatief ongevaarlijk in je spijsverteringskanaal. Je maagzuur haalt er alle verteerbare stoffen uit. Dat zal meestal suiker zijn en een paar smaakstoffen. De rest van de kauwgum vertrekt richting je darmenstelsel. Omdat kauwgum goed kneedbaar is, zal het zonder veel problemen door je darmen reizen en uiteindelijk in de toiletpot terecht komen.

Er zijn uit de medische literatuur gevallen bekend waarin mensen die enorme hoeveelheden kauwgom inslikken – denk aan een paar pakjes per dag – uiteindelijk met een verstopte darm te maken krijgen. Zeker als het inslikken van kauwgom tegelijk gebeurt met andere objecten, zoals haar. Dan kleeft alles in je darmen aan elkaar en moet je naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kauwgom wordt gemaakt op basis van latex, hetzelfde basismateriaal van een condoom of een fietsband, maar dan op een andere manier verwerkt, zodat het de juiste structuur en "bite" krijgt. Met de toevoeging van bepaalde chemicaliën krijg je de stof polyisobutyleen, en dat is de basis voor kauwgom. Hieraan voeg je smaak- en kleurstoffen, evt. suiker (of een suikervervanger), citroenzuur… en voilà, je hebt kauwgom.

Als je lang genoeg blijft kauwen, dan lossen al die stoffen in je speeksel op, en wat nog over blijft is één ingrediënt: rubber, en dat is niet verteerbaar. Als je dat doorslikt, komt het in je maag terecht, en zolang het niet te veel volume is (b.v. als je 5 stuks in één keer slikt), wordt dat samen met de rest van je maaginhoud netjes afgevoerd, en uiteindelijk belandt in je WC.
Er zijn wel degelijk gevallen bekend van mensen die medische hulp nodig hadden na slikken van kauwgom, maar vaak ging om mensen die veel kauwgom hadden doorgeslikt, of ook andere harde stoffen samen, die dan aan elkaar plakken, waardoor deze in de maag blijven hangen.

Een groot, onverteerbaar voorwerp dat in je maag blijft hangen wordt door de (dieren)artsen een "bezoar" genaamd, en kauwgom kan een prima basis zijn voor het laten ontstaan van een bezoar. In sommige gevallen moet een bezoar operatief worden verwijderd. Dat doet men tegenwoordig met een endoscopie, maar vroeger moest echt met een échte operatie via je buikwand.
Dus doorslikken van kauwgom is niet per definitie slecht voor je. Ook niet goed, want het levert totaal geen voedingsstoffen, en er is een zeer kleine kans aanwezig dat het voor problemen kan zorgen, maar deze problemen zullen dan puur mechanisch van aard zijn (een verstopping) en op de hele korte termijn, en beslist niet op de lange termijn.

Dus samenvattend: ja, er kunnen problemen ontstaan, maar dan moet je heel gek doen; en nee, je hoeft je geen zorgen te maken over je verleden als "kauwgom-doorslikker".
Je huidige klachten zullen ongetwijfeld een andere oorzaak hebben.

Beterschap in ieder geval!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp slikte jij 13 jaar geleden vaak kauwgom in maar doe je dat sindsdien niet meer.
In dit geval lijkt het mij totaal onmogelijk dat jij daar nu last van hebt.
Je zal wellicht een andere 'boosdoener' moeten zoeken voor jouw klachten.

Laat je vooral niet teveel afleiden door praatjes die in de volksmond de ronde doen en hou stress en een te drukke agenda héél ver van jouw bestaan.

Vraag jezelf ook eens af wat je tegenwoordig zoal eet, zitten daar voldoende vezels in die jouw maag rustig en tegelijk jouw darmen toch voldoende actief houden?

Extra beweging of eenvoudige buikspieroefeningen doen kan ook al helpen om de darmen te prikkelen.

Piekeren is ook zeer slecht voor het dikker in de verf zetten van eender welke kwaal dus ga zo dadelijk eens voor de spiegel staan en Glimlach naar jezelf en neem jezelf voor om voortaan wat vrolijker, liefdevoller en levenslustiger door het leven te gaan want dat bevordert zowel onze mentale, emotionele als fysische gezondheid!

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me