Uiteraard is dat mogelijk. het is zelfs mogelijk dat de pleuritis is ontstaan uit de longontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet kan je van een longontsteking een pleuritis krijgen, maar is andersom het risico op een longontsteking bij een pleuritis niet per se veel groter.

Ik zal mijn professor longziekten straks even een mailtje sturen met je vraag.

Toegevoegd na 3 dagen:
Toevoeging: de meeste pleuritiden/pleuritissen (?)(longvliesontsteking) zijn secundair, d.w.z. ten gevolge van iets anders. Meestal is dat door een bacteriële infectie van de long, ofwel een longontsteking. Het feit dat het mogelijk is om van een longontsteking een longvliesontsteking te krijgen, impliceert dat het andersom ook mogelijk is. Ik kom hier in de literatuur echter niets over tegen.

Ik vermoed dat dat komt, doordat de longvliesontsteking weg is wanneer de longontsteking weg is, aangezien ze beide dan door dezelfde verwekker veroorzaakt worden, en dus ook met hetzelfde medicijn kunnen worden opgelost.

Of je meer risico loopt op een longontsteking na een genezen pleuritis, dat denk ik niet.

Overigens heeft mijn professor me geantwoord met een 'wat denk je zelf dat het is'-reactie, dus ik heb een aantal studieboeken nageslagen. Ik zal het nog een keer verifiëren als hij mijn vermoeden bevestigt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Toevoeging: mijn professor is het met me eens.