Bestaat er een ziekte waarbij je voor de domste dingen liegt of gewoon over het dagelijkse leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ja, die bestaat. Diegene is dan een pathologische leugenaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze worden vaak ontmaskerd na oplichting.
Pathologische leugenaars leggen een enorm empathisch vermogen aan de dag, maar handelen niet vanuit sympathie maar uit eigenbelang. Ze voelen precies aan waar zwakke punten van mensen liggen, en gebruiken deze om een vertrouwensband te creëren en er uiteindelijk misbruik van te maken. Ze voelen geen remmingen bij het vertellen van leugens en weten het met veel overtuigingskracht te brengen. Het vertellen van leugens is hun levenshouding geworden. Ze moeten liegen om zich goed te voelen. En ze hebben geen last van hun geweten. Waar ze wel last van hebben is wat hun liegen veroorzaakt, bijvoorbeeld dat ze vaak moeten verhuizen of veel ruzie hebben.
Het verspreiden van leugens geeft pathologische leugenaars een gevoel van macht, omdat zij iets weten wat die ander niet weet: namelijk dat ze liegen. Vaak hebben ze een bepaalde charme die ze inzetten om mensen te manipuleren en een band met hen op te bouwen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als psychische aandoening bestaat de term "Pathologisch liegen".

Oorzaken kunnen o.a. zijn slechte impulsbeheersing, persoonlijkheids stoornis of gedragsstoornis.

Hopelijk ben je een beetje geholpen.
11 jaar geleden
bordeline Syndrome maar dat zou je wel even uitgebreid moeten lezen.