Kun je zonder borsten geen borstkanker krijgen?

Ik hoor wel eens van vrouwen dat ze hun borst(en) laten afzetten, om te voorkomen dat ze borstkanker krijgen (vaak hebben ze hier al een groter risico op, bijv. door erfelijkheid). Maar kun je zonder borsten dan helemaal geen borstkanker meer krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K

Het beste antwoord

De kans wordt veel kleiner, maar het is niet uitgesloten dat je geen borstkanker (meer) krijgt.
In sommige gevallen kunnen er kankercellen achterblijven in de okselklieren of kan de kanker terugkomen na gewone borstamputatie. Patiënten die kanker in de ene borst hebben (gehad), hebben een verhoogd risico op kanker in de andere
borst. Na een gewone borstamputatie blijven alle patiënten daarom onder controle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de borsten ter preventie worden verwijderd dan kan er geen borstkanker ontstaan. Er is dan immers geen borstweefsel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een min vanwege (weer) een foutief antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is bij jou een hersentumor uitgesloten. Mensen ik vind de minnenniet erg maar toon karakter en onderbouw ze. Vooral als je een correct antwoord mint.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. De min is vanwege een foutief antwoord.
Zie de andere antwoorden of de volgende links voor uitleg.
http://kanker.kwfkankerbestrijding.nl/soorten-kanker/Pages/erfelijke-soorten-kanker---erfelijke-borst--en-of-eierstokkanker-preventieve-borstverwijdering.aspx
http://www.hebon.nl/borst-eierstokkanker-erfelijkheid/preventieve-operaties/preventieve-borstverwijdering?id=11
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom moet ik de min nog onderbouwen als ik zelf het antwoord heb neergezet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kikobob, wat een opmerking xD Pelle, wel een beetje arrogant dat je zelf hét antwoord hebt neergezet... Vind jouw antwoord overigens wel goed (+je), maar het antwoord van crea is wel beter.
Zelfs al zet je beide borsten op jonge leeftijd af, nog heb je de kans dat je borstkanker kunt krijgen. Er is nooit een 100% kans op een borstkankerloze toekomst.

Ook mannen kunnen borstkanker krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ook mannen kunnen borstkanker krijgen omdat ze ook borstweefsel hebben,zou je borstweefsel weghalen is ook bij mannen de kans op borstkanker met 95% afgenomen net als wanneer bij vrouwen de borsten preventief worden verwijdert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen borstweefsel-geen borstkanker. Misschien in de buurt maaar geen échte borstkanker!
Niets op medisch gebied is honderd procent. Maar wel bij benadering en daar gaat het hier om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens KWF kankerbestrijding wordt het risico met meer dan 90% beperkt. En zij hebben er wél onderzoek naar gedaan.